OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad.
Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, vuxenutbildning, yrkeshögskola, gymnasiesärskola, särvux, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling.
I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser.
Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång.
ARBETSUPPGIFTER
Utbildningsförvaltningen har ca 17000 studerande, 2 500 anställda och
20 000 digitala enheter för elever och personal. Den tekniska klientmiljön inom förvaltningen består i huvudsak av Chromebook, PC, iPad, Mac och Mobiler iOS/Android.
Avdelningen för Digitalisering och Innovation består av 35 medarbetare som tillsammans arbetar för att stödja och utveckla skolornas användning av digitala verktyg. Avdelningen består fyra enheter/grupper: IKT/Digitalisering, System och Process , Stöd och Utveckling och Digital Support.
Ditt uppdrag som enhetschef för Digital Support är att ge elever och personal bästa möjliga helhetsupplevelse av våra digitala verktyg.
Digital Support ansvarar bl.a. för att:
• underhålla och ge verksamhetsnära support av applikationer, datorer och annan digital utrustning
• stödja elevers och personals användning av våra digitala verktyg (applikationer och utrustning)
• i dialog med verksamhetsansvariga planera och samordna utbildningsinsatser och inköp
• stödja införande av nya digitala tjänster till verksamheterna (t.ex. digitala prov, lärplattform)
• proaktivt arbeta för att förenkla användarupplevelsen och användningen av våra digitala verktyg
I uppdraget som enhetschef ingår bl.a att:
• leda arbetet inom enheten, som består av 20 närstödstekniker, med stöd av samordnare på våra två större servicemottagningar
• ansvara för kundvård och fungera som kontaktperson gentemot skolornas nyckelpersoner
• ansvara för att uppsatta mål nås avseende bl.a. kundnöjdhet och tillgänglighet
• säkerställa att gemensamma arbetssätt följs och utvecklas
• kontinuerligt följa upp och rapportera enhetens resultat
• ingå i avdelningens ledningsgrupp.
KVALIFIKATIONER
Du har erfarenhet från arbete inom en IT-serviceverksamhet. Erfarenhet av arbetsledning som teamledare, gruppchef, processansvarig eller liknande är ett krav. Tidigare chefserfarenhet är meriterande.
Du har mycket goda kunskaper och stort intresse inom IT. God kunskap om IT:s möjligheter för pedagogisk utveckling är meriterande.
Lämplig bakgrund är högskoleexamen med för tjänsten relevant inriktning.
Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Du har förmåga att omvandla verksamhetens mål till strategier och konkreta aktiviteter. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov.
Du är en tydlig och god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer. Genom lyhördhet, entusiasm och energi bidrar du till motivation hos dina medarbetare och ett gott samarbetsklimat i arbetsgruppen.
Genom en hög servicegrad och ett ständigt fokus på uppdraget, att ge skolans elever och personal bästa möjliga upplevelse av våra digitala verktyg, är du en tydlig förebild för dina medarbetare.
ÖVRIGT
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.
Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas.