OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill också du ha ett jobb som är till nytta och glädje för andra människor? Där du är med och formar hur vårt samhälle ska se ut i framtiden. Där du får vara ditt bästa jag. I Lidingö stad hör arbete samman med hälsa. Vi satsar helhjärtat på utvecklande ledarskap och på dig som person. Med 2500 färgstarka kollegor inom 260 olika yrken, så behöver din vardag aldrig bli grå. Gå in på lidingo.se/jobb så får du veta hur det är. På riktigt.
Om Verksamheten
Inom fastighetsförvaltningen i Lidingö stad arbetar vi med förvaltning och utveckling av kommunala fastigheter och har ansvaret för Lidingö stads lokalförsörjning. Vi har samlat ansvaret för den strategiska planeringen och förvaltningen av hela stadens bestånd under en fastighetsnämnd. From 2023 arbetar vi med alla fastigheter, både de som ägs av Lidingö stad och de av staden ägda bolagen Lidingö stads tomt AB och Lidingö stads fastighets AB (LSF).
Vårt bestånd består till största del av fastigheter för stadens verksamheter såsom skolor, förskolor, idrottsanläggningar och boenden, för olika skeden i livet. Vi har en viktig funktion att genom vårt fastighetsinnehav främja Lidingö stads fysiska planering och samhällsbyggande. Vi har ansvaret för transaktioner och byggande inom ramen för uppdraget från fullmäktige eller annan nämnd. Vi äger även bostadsrätter och hanterar externa inhyrningar för våra verksamheter. De inhyrda lägenheterna och lokalerna fyller en funktion i helheten för hur stadens fastighetsinnehav ska planeras och hanteras.
Arbetsuppgifter
Ekonomienheten driver och ansvarar för att följa upp att förvaltningarnas resurser används på ett effektivt sätt, bidrar med ekonomistyrningsperspektivet i processutvecklingen gällande ekonomi samt analyserar trender, jämförelsetal och resultat.
I rollen som enhetschef kommer du att ha en central del i att säkerställa att den ekonomiska styrningen bidrar till en effektiv förvaltning. Ditt uppdrag som chef innebär att samordna och utveckla ekonomistödet samt leda enheten i arbetet med den årliga processen kring ekonomi och verksamhetsstyrning inom fastighetsförvaltningen. En viktig del i uppdraget är att driva effektiviserings- och utvecklingsprojekt samt förändringsarbete. I rollen leder du tre controllers.
Verksamheten omfattas av stora investeringar vilket gör strategisk investeringsplanering och anläggningsredovisning till en viktig del i arbetet. Du ansvarar för all rapportering mot nämnden och bolagens styrelser samt deltar i förvaltningens beredningsprocess för att bevaka det ekonomiska perspektivet. Vidare ansvarar du också för stadens interna hyresmodell, fastighetsspecifika frågor samt för att den ekonomiska redovisningen uppfyller gällande regelverk. Arbetet sker i nära samarbete med förvaltningens samtliga verksamheter.
Vi erbjuder
Vi erbjuder en dynamisk arbetsmiljö som ger dig möjlighet att växa och utvecklas. I Lidingö stad värdesätter vi ett gott ledarskap där alla chefer går vårt ledarskapsprogram Ledarlyftet med fokus på utvecklande ledarskap. Vi satsar på våra medarbetare i form av kompetensutveckling och erbjuder bland annat hälsodagar, friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, flextid, semesterväxling samt tillgång till vår nyrenoverade friskvårdslokal i stadshuset. Vi har även en central introduktion för nyanställda och workshops i aktivt medarbetarskap. Tillsammans skapar vi vår arbetsmiljö.
Vi arbetar utifrån värdeorden engagerad, professionell och initiativrik. De ger oss vägledning i hur vi vill uppfattas och agera för att ge god service och det bästa stödet till Lidingöborna. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en civilekonomexamen eller annan relevant högskoleutbildning inom ekonomi samt flera års erfarenhet av att arbeta med ekonomisk redovisning, strategisk investeringsplanering och anläggningsredovisning. Du har mycket goda kunskaper och erfarenhet av att ha arbetat med ekonomisystem och ekonomistyrning. Du är van att delta i effektiviserings- och utvecklingsprojekt samt förändringsarbete. Vidare har du mycket god erfarenhet av att arbeta med uppföljning och dokumentation samt följa upp nyckeltal. Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Har du tidigare arbetat inom kommunal verksamhet ser vi det som meriterande.
Som person söker vi dig som är analytisk och strukturerad, du har du lätt för att anpassa dig till nya omständigheter och ser möjligheter i förändring. Du är strategisk men trivs också att arbeta operativt, du fokuserar på mål och resultat i din verksamhetsstyrning, sätter upp och håller tidsramar samt arbetar kontinuerligt med förbättringar. Du driver själv dina processer men har samtidigt intresse och vilja att hjälpa andra, du har en god förmåga att samarbeta med andra.
Vi arbetar utifrån värdeorden engagerad, professionell och initiativrik. De ger oss vägledning i hur vi vill uppfattas och agera för att ge god service och det bästa stödet till Lidingöborna. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrig information och ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Placering är i Lidingö stadshus på Stockholmsvägen 50, endast 15 minuter resväg från T-centralen. Möjlighet till distansarbete finns i begränsad omfattning.
I denna rekrytering samarbetar Lidingö stad med Jefferson Wells. För mer information om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta rekryteringskonsult Agneta Lund, 070 -3789402 eller rekryteringskonsult Anna Petersson, 072-2066064. Vi genomför urval och intervjuer löpande och välkomnar din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 11 juni 2023.
Facklig representant nås via stadens kundcenter, 08- 731 30 00.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Sara Dahl
08-731 44 65
Bitr rektor Matts Jonsson
08-731 38 14
Bitr rektor Birgitta Sturk
08-731 65 65
Bitr rektor Johanna Kvant
(+46) 08-731 36 33
Rektor Emma Drott
(+46) 08-731 36 01
Enhetschef Lisa Wirén
(+46) 08-731 37 37
Samordnare Åsa Lundgren Eriksson
(+46) 08-731 46 13
Administratör Kerstin Tysklind
08-731 47 59
Rektor Anna-Lena Bresell
08-731 38 90
Enhetschef Sören Ingman
(+46) 08-731 34 05