Enhetschef ekonomiskt bistånd till Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen

Enhetschef ekonomiskt bistånd till Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla nya vägar till självförsörjning för de kommuninvånare som behöver vår hjälp? Då kan tjänsten som enhetschef ekonomiskt bistånd vara något för dig. Tillsammans med erfarna chefskollegor och medarbetare inom verksamhetsområdet Arbete och försörjning får du stora möjligheter att leda och utveckla en bra verksamhet mot ett tydligt mål.

Som enhetschef ekonomiskt bistånd Syd, kommer du att arbetsleda 16 medarbetare varav en samordnande socialsekreterare och två FUT handläggare (felaktiga utbetalningar). Du kommer att ingå i Arbete och försörjnings ledningsgrupp som består av verksamhetschef, 9 enhetschefer och en kvalitéts- och metodsamordnare. Vi har en tät samverkan då vi är övertygade om att vi genom att arbeta tillsammans når längre än varje enhet kan göra själv.
I Sundvalls kommun har vi en tät samverkan med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan i regionen och samordningsförbundet via vårt arbetsmarknadstorg där samtliga socialsekreterare arbetar. Den samverkan gör att vi ökar våra chanser att lyckas med vårt uppdrag. Inom ramen för arbetsmarknadstorget får vi också tillgång till ett flertal specialfunktioner som underlättar ditt och handläggarnas arbete. Det handlar bl.a. om SIP samordnare som är ett stöd i kontakten med vården, psykolog och arbetsterapeut. Vi har även två företagskoordinatorer som är ett bra stöd till socialsekreterarna när det finns personer som vi ser kan ha nytta av att snabbt komma ut på praktik på privata företag.
Vi är långt fram i digitaliseringsprocessen och arbetar med e-ansökan och en automatiserad beslutsprocess som syftar till att frigöra tid för det klientnära arbetet.

ARBETSUPPGIFTER
Individ och arbetsmarknadsförvaltningen spänner över områdena Arbete och försörjning, Vuxenutbildning, Barn- unga och familj och Missbruk och psykisk ohälsa.
Vi skapar förutsättningar för lärande och arbete, förbättrad livssituation vid psykisk ohälsa och missbruk, trygga uppväxtvillkor och minskat utanförskap. Vi ökar möjligheterna för individen till egen försörjning. Vi arbetar förebyggande, och utifrån individens behov och möjligheter ger vi rätt stöd i rätt tid.
Den samordnade socialsekreteraren har huvudansvaret för ärendehandledningen till personalen vilket skapar bra förutsättningar för dig att lyckas med de uppgifter som ingår i ditt chefsuppdrag.
Som enhetschef inom Arbete och försörjning får du möjlighet att leda en verksamhet där aktuell lagstiftning, föreskrifter, riktlinjer och rättspraxis förändras. Huvuduppgiften är att hjälpa personer åter till en egen försörjning och under den tiden pröva rätten till ekonomiskt bistånd. Då anledningarna till att de vi möter saknar egen inkomst är väldigt varierande och ibland komplexa, behöver hela tiden metoder och arbetssätt utvecklas för att möta nya behov.
Socialsekreterarna kommer att arbeta tätt tillsammans med arbetskonsulenterna som är indelade mot ert geografiska område. De tvärprofessionella teamen har vi skapat för att ge bästa möjliga förutsättningar att hjälpa de vi är till för till en egen försörjning. Du kommer också att ansvara för och arbetsleda våra två FUT handläggare som arbetar för att beivra bidragsbrott och felaktiga utbetalningar.

KVALIFIKATIONER
Du har akademisk beteendevetenskaplig examen med inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget, t.ex. socionomexamen. Du har god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har arbetslivserfarenhet inom området ekonomiskt bistånd och har även erfarenhet av att arbetsleda personal, endera som chef eller i annan befattning.
Det är meriterande om du har erfarenhet av budget- och personalansvar med uppvisande av gott resultat. Har du erfarenhet av att utveckla och implementera förändringsprocesser i verksamheter så ser vi det som en merit, då vi har en ständig verksamhetsutveckling inom området.
Som person har du självinsikt och är trygg i dig själv. Du kan skilja på det personliga och professionella. Du tycker om att samarbeta med andra och är duktig på det. Samarbetsförmågan är helt avgörande för att lyckas då vi lägger stor vikt av att arbeta som ett team som hjälper varandra att nå vårt gemensamma mål, självförsörjning för våra deltagare. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kerstin Nordensson
060-19 47 05, 070-572 59 40
Britt Wöhrman
060-19 25 80, 070-681 75 56
Stefan Unga
060-19 25 46, 070-672 92 13
Björn Melander, Rektor
070-2340503
Britt Wöhrman
060-19 25 80
Monika Hillvall
060-56 39 71
Johan Henriksson, Rektor
060-19 49 26, 073-275 2859
Tara Al Obaidy
070-180 04 78
Christoffer Axelsson
060-19 47 57
Anita Bdioui
070-647 14 15

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sundsvalls kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 december 2021
  • Ansök senast: 12 januari 2022

Besöksadress

Norrmalmsgatan 4
None

Postadress

Norrmalmsgatan 4
Sundsvall, 85185

Liknande jobb


16 december 2024

16 december 2024

16 december 2024