Enhetschef Enklare Myndighetskontakter

Enhetschef Enklare Myndighetskontakter

Arbetsbeskrivning

Här får du möjligheten att vara med och bidra till samhällsutmaningen att göra det enklare att starta och driva företag i Sverige genom att utveckla förenklingsinsatser, samarbeten och metoder för hur myndigheter och kommuner kan förenkla för företag. Förenkling för företag är ett prioriterat område, både politiskt och inom Tillväxtverket. 

Enhetens verksamhetsområde handlar om att förenkla företagens kontakter med myndigheter och kommuner vid tillämpning av regelverk, som till exempel enklare uppgiftslämnande, smidigare tillståndsprocesser, kortare handläggningstider samt service och bemötande som utgår från vad företagen behöver. Utgångspunkten är Tillväxtverkets regeringsuppdrag inom Näringspolitiken och andra politikområden som handlar om förenkling för företag i Sverige.

Vi på Tillväxtverket arbetar för konkurrenskraftiga företag och hållbar utveckling i alla delar av Sverige. Vi erbjuder kunskap, nätverk och möjligheter till investeringar. Det ger direkt nytta till företag, och också förutsättningar för företag, kommuner och regioner att möta framtidens utmaningar. Tillväxtverket är en nationell myndighet med regional närvaro på nio orter.

 

Om tjänsten

Tjänsten som enhetschef innefattar att leda enhetens medarbetare, budget- och personalansvar. I rollen ingår att tillsammans med enhetens medarbetare bidra till utveckling av myndighetsgemensamma digitala tjänster och andra insatser som förenklar myndighetskontakter inom den offentliga förvaltningen. Det ingår även att genomföra behovsanalyser av företagens behov av förenkling och att främja god kunskap hos myndigheter om hur företagens påverkas av tillämpning av regelverk. Enhetschefen för enheten deltar även i ledningsgruppen för avdelning Förenkling, samt i ledningen av myndighetssamarbetet Starta och driva företag där bl.a. utvecklingen av verksamt.se ingår. En viktig del i arbetet är att bidra till att strategiskt utveckla verksamheten och till nya förenklingsinsatser som ger resultat gentemot regeringens förenklingsmål.

Ditt tjänstgöringsställe är: Stockholm 

 

Vi söker dig som har:


• Universitets- eller högskoleutbildning, gärna inom områden kring ekonomi, samhällsvetenskap eller juridik
• Minst 3 års chefserfarenhet med personal- och verksamhetsansvar. 
• Minst 5 års erfarenhet av att leda verksamhetsutveckling i offentlig förvaltning med fokus på effektivisering och förenkling för företag eller privatpersoner.
• Ha arbetat med utveckling inom digital förvaltning.
• Ha arbetat med strategisk utveckling av en komplex verksamhet.
• Mycket god svenska i tal och skrift.
• God vana att hålla externa presentationer.  

Följande är meriterande:


• God kunskap om företagens behov av enkla och effektiva myndighetskontakter.
• Erfarenhet av att leda utveckling i samverkan med andra myndigheter och kommuner.
• Erfarenhet av tillämpning och tolkning av regelverk inom Sverige eller EU.
• Erfarenhet av metoder för behovsdriven utveckling.
• Erfarenhet av att göra upphandlingar och leda konsulter.

Som person söker vi dig som är samverkansinriktad, flexibel, mål- och resultatinriktad, strategisk samt empatisk

Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper.

Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare.

Anställningsform och sista ansökningsdag

Anställningen är en tillsvidareanställning (Vid provanställning: Vi tillämpar 6 månaders provanställning). 

Sista ansökningsdag är 

 

Mer information och kontakt

För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta avdelningschef Anna Johansson, tfn 08- 681 95 58.  Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR- partner Sara Påhlsson tfn 08- 681 94 62.
Fackliga företrädare nås på saco@tillvaxtverket.se och ST Robert Berggren nås via tfn 08-681 92 37 eller robert.berggren@tillvaxtverket.se

Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor,eventuella tester, intervjuer samt referenstagning.

Har du skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta HR-partnern i denna rekrytering. 

Vi sitter centralt i moderna lokaler där du dagligen väljer plats utifrån dina arbetsuppgifter. Tillväxtverket eftersträvar ett arbetssätt där digitala och tekniska lösningar underlättar det dagliga arbetet. Här kan du läsa om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder. 

Tillväxtverket vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.

Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid!

I denna rekrytering har Tillväxtverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tillväxtverket
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 juni 2024
  • Ansök senast: 2 juli 2024

Besöksadress

Götgatan 74
None

Postadress

Box 4044
Stockholm, 10261

Liknande jobb


18 december 2024

Biträdande rättschef

Biträdande rättschef

18 september 2024

18 september 2024