OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!
Inom myndighetskontoret ligger verksamhetsområdet Barn och Unga där Familjehemsenheten Myndighet ingår. Familjehemsenheten Myndighet ansvarar för all myndighetsutövning och uppföljning av placerade barn och ungdomar 0 - 21 år. Vid behov görs omplaceringar till HVB-hem och SiS institutioner.
På enheten arbetar förste socialsekreterare/teamledare, barnsekreterare och administratör.
Enheten har ett nära samarbete med Familjehemsenheten stöd men även med andra enheter inom Barn och Unga området.
ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder
En anställning med möjlighet till både utveckling och engagemang. Du kan också få fler semesterdagar genom semesterväxling och självklart ingår friskvårdsbidrag.
Rollen
Som enhetschef har du ansvar för enhetens verksamhetsområde och utvecklingsarbete. Likaså är det du som ansvarar enhetens budget och för medarbetarnas arbetsmiljö.
Du är uppdaterad på aktuell lagstiftning inom verksamhetsområdet och ansvarar för myndighetsutövningen på enheten. Du arbetar nära enhetens förste socialsekreterare/teamledare.
Som enhetschef ingår du i Barn och Ungas verksamhetsledningsgrupp där du förväntas bidra till verksamhetsområdets övergripande områden tillsammans med övriga enhetschefer och verksamhetschef.
Du följer upp och ansvarar för all myndighetsutövning med placerade barn och unga.
KVALIFIKATIONER
Erfarenheter och kunskaper
Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av arbetsledning.
Har du dessutom erfarenhet från offentlig sektor, gärna en kommun, så ser vi det som meriterande. Det är även önskvärt att du har erfarenhet av familjehemsvård.
Är du den vi söker?
Utifrån förståelsen för helheten har du förmåga att ange riktningen för verksamheten och klargöra målen för medarbetarna och varför de är viktiga. Du delegerar, ger handlingsutrymme och uppmuntrar till individuell utveckling för att skapa motivation. Vidare stödjer du medarbetarna genom ett närvarande ledarskap.
Att besluta och agera faller sig naturligt för dig och du är mycket lyhörd.
Du kommunicerar tydligt och underbygger argument med fakta. Du skapar en öppen dialog, ger söker och tar konstruktiv feedback.
Du föregår med gott exempel, är lojal mot fattade beslut och främjar likabehandling. Att pröva nya arbetsmetoder som utvecklar verksamheten ser du som självklart och likaså är du van att hantera oklara situationer samt ser nya möjligheter och lösningar.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit och inte via e-post eller pappersformat.
Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.