OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi finns här för människor. Vi erbjuder olika typer av stöd till barn, unga, familjer och vuxna som på något sätt har behov av våra insatser. Vi ger personer det stöd som behövs för att sedan av egen kraft komma vidare till arbete, studier eller på annat sätt få hjälp för att utvecklas. Vi tar hand om våra gamla när de behöver stöd i sin vardag. Vi är en av få kommuner i Sverige som har en samlad socialtjänst. Det innebär att myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser finns i en och samma förvaltning. Det ser vi som en enorm styrka. Vi skapar värde för våra kommuninvånare och bidrar till ett gott och värdigt liv för alla, oavsett förutsättningar. Vi lägger stor vikt vid tidiga insatser och förebyggande arbete, professionellt och individuellt anpassat stöd. Vi är en lärande arbetsplats - Vi gör varandra bättre genom vårt kvalitetsarbete med fokus på dem vi är till för. Vi är social- och omsorgsförvaltningen en del av Hudiksvalls kommun.
ARBETSUPPGIFTER
Social- och omsorgsförvaltningen söker nu en enhetschef till Myndighetskontoret, enheten Familjehemsvård och Familjerätt. Du kommer ingå i ett team om fem enhetschefer. Arbetet som enhetschef innebär att du, utifrån gällande lagstiftning och mål, skall leda och fördela arbetet på enheten, där du har verksamhets-, budget- och personalansvar. Som enhetschef kommer du också samverka med en rad olika interna och externa kontakter.
Enheten består av flera funktioner och strävar efter att jobba systemiskt och i team för att ge barn och deras familjer ett så bra och samlat stöd som möjligt. Utgångspunkten är att ständigt jobba med förbättringar i vårt arbete, för att de barn och familjer vi träffar ska få ett professionellt bemötande, rättssäker handläggning och rätt stöd i rätt tid. Enheten har bland annat påbörjat arbetet med att implementera Signs of safety, som är ett arbetssätt där man bjuder in till nära samarbete med barn, föräldrar och deras nätverk. Som enhetschef får du en viktig roll i implementeringsarbetet där även en samordnare finns som stöd.
På enheten arbetar det i dagsläget 6 socialsekreterare, 4 familjehemssekreterare, 3 familjerättssekreterare, som du tillsammans med Teamledare leder och motiverar för att skapa samhörighet och arbetsglädje. Arbetsgruppen är en kompetent, inkluderande och hjälpsam arbetsgrupp där alla har mångårig erfarenhet av socialt arbete inom olika områden. God arbetsmiljö är viktig för oss, där både arbetsgruppens och ledarnas kompetens utgör en viktig stödfunktion vad gäller kunskap och emotionell ventil, då arbetet är komplext. Inom förvaltningen pågår ett aktivt utvecklingsarbete som vi vill att du är en del av. Ett utvecklingsarbete som bidrar till att skapa värde för de medborgare vi är till för och för att nå uppsatta mål både när det gäller kvalitet och ekonomi.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig. Du har ett gott ledarskap med ett coachande förhållningssätt. Erfarenhet av arbetsledning med arbetsmiljö- och ekonomiansvar inom Barn och unga området är önskvärt. Du ska kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift, vara flexibel, ha god samarbetsförmåga och förmåga att skapa engagemang och arbetsglädje. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Som enhetschef för familjehemsvård och familjerätt är det grundläggande att bedriva ett arbete som är effektivt och rättssäkert, där resurser används på ett sätt så de kommer till största möjliga nytta för dem vi är till för. Barns bästa ska vara i fokus och verksamheten ska präglas av ett konsekvent barnperspektiv, vilket förutsätter styrning, struktur och samsyn. Verksamhetsutveckling ska vara förankrad i vetenskap och beprövad erfarenhet och där handläggningen hela tiden behöver vägas mot barnets behov av skydd, omvårdnad och integritet.
ÖVRIGT
Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden.
I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun.
Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare, inom 300 olika yrken, som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda.
Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs
I och med att du ansöker om denna tjänst lämnar du också ditt samtycke till att Hudiksvalls kommun behandlar dina uppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter: https://www.hudiksvall.se/Ovrigt/Om-personuppgifter.html
Observera att vi endast tar emot ansökningar via www.offentligajobb.se.
Kontaktpersoner på detta företaget
Personalchef Maria Larsson
0650-193 69
Vision Monica Lindblom
0650-191 99
Löne och systemansvarig Berit Nilsson
0650-19128
Personalchef Maria Larsson
0650 193 69