OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 7 500 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Välfärd Gävles 3 300 medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!
Familjerättsenheten tillhör myndighetskontoret inom Välfärd Gävle och arbetsgruppen består av åtta familjerättssekreterare, en familjerättsassistent samt en enhetschef. Familjerättsenhetens huvudsakliga arbetsuppgift är att fastställa faderskap, handlägga vårdnads-, boende och umgängesfrågor på begäran av tingsrätt, lämna upplysningar inför muntliga förberedelser i domstol samt konfliktlösande samarbetssamtal med separerade föräldrar med fokus på barnet. Vidare ansvarar familjerätten för att utreda ansökningar om medgivande att få adoptera utländskt barn samt följa upp barnets situation och rapportera till givarlandet, handlägga frågor om särskild förordnad vårdnadshavare samt ge allmänheten information i familjerättsliga frågor.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du jobba med sånt som är viktigt på riktigt? Vi söker en enhetschef till familjerättsenheten, kom och Gör Gävle bättre med oss!
Som enhetschef ska du leda och coacha medarbetare utifrån Gävle kommuns värdegrund och Välfärd Gävles riktlinjer och mål. Genom att du tar tillvara på dina medarbetares kompetenser så skapar du engagemang och delaktighet.
Du har fullt verksamhetsansvar vilket innebär att du ansvarar för ekonomi, medarbetare och arbetsmiljö samt leder och fördelar det dagliga arbetet. Du ansvarar för planering, styrning, ledning, uppföljning och utveckling av verksamheten utifrån politiskt satta mål och andra styrdokument.
I rollen har du ett nära samarbete med Sektorns övriga enhetschefer och du rapporterar till verksamhetschefen. Du är en del av verksamhetsområdets ledningsgrupp där ni tillsammans arbetar med sektorövergripande frågor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och långvarig erfarenhet av myndighetsutövning tillsammans med erfarenhet inom familjerättsliga frågor, tjänsten kräver att du har tidigare erfarenhet av att arbetsleda.
För oss är det viktigt att du har ett genuint intresse för målgruppen samt är väl förtrogen att arbeta utifrån ett systemiskt förhållningssätt. Som chef är du stabil och trygg.
Som person har du förmågan att tillämpa ett coachande förhållningssätt för att utveckla medarbetarna och enheten, du är en tydlig ledare med förmåga att se helheten och arbeta för att nå målen. Du strävar efter att etablera trovärdighet och förtroende i ditt samarbete med andra, såväl med interna som externa kontakter.
Som person är du strukturerad med en god förmåga att planera, organisera och prioritera på ett effektivt sätt. Du har en mycket god kommunikativ förmåga där du skapar delaktighet och engagemang. Tjänsten kräver att du har god dokumentationsvana och att du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Körkort och körvana krävs.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
I den här rekryteringsprocessen tillämpar vi löpande intervjuer under ansökningstiden.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.