Enhetschef för barn- och elevadministration, skolskjuts, it-administration

Enhetschef för barn- och elevadministration, skolskjuts, it-administration

Arbetsbeskrivning

Norrtälje kommun växer snabbare än någonsin. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att skapa en hållbar framtid och bästa möjliga vardagsliv för alla invånare. Sök till oss om du vill vara med och påverka! 

Om tjänsten
Har du erfarenhet av att arbeta i en ledande position och förmåga att hantera myndighetsutövning? Är du dessutom systematisk och tycker om att samordna system, processer och rutiner? Då är detta jobbet för dig!

Vi söker nu en enhetschef för vår nybildade enhet för barn- och elevadministration, skolskjuts och it-administration. Enheten består av ca 10 medarbetare som arbetar som handläggare, administratörer och objektsspecialister. 

Barn- och utbildningskontoret har ett brett ansvarsområde och en mångfacetterad verksamhet vilket resulterar i att vi idag förvaltar cirka 20 olika IT-system som stödjer processerna inom barn- och elevadministrationen, skolskjutsen samt våra verksamheter på förskolor och skolor.  

 

Arbetsbeskrivning
I rollen som enhetschef ansvarar du för följande, tillsammans med kontorets befintliga systemförvaltare och handläggare inom barn- och elevadministrationen: 


• Samordning av ändringsförslag och initiativ till vidareutveckling 
• Uppföljning av leveranser enligt avtal med leverantörer samt initiering av uppdateringar och tilläggstjänster 
• Samordning mellan olika aktörer som tex leverantörer och vår centrala IT avdelning 
• Uppföljning av användandet och dokumentation av systemen samt initiera utbildningsinsatser 
• Leda upphandling inom enhetens verksamheter tillsammans med kommunens upphandlingsenhet
• Ansvarar för myndighetsutövning som förskole-, skolplacering och skolskjuts 
• Ansvarar för enhetens budget och resultat (ekonomi och kvalitet) samt den systematiska kvalitetsuppföljningen
• Medarbetaransvar för enhetens medarbetare med tillhörande arbetsuppgifter som medarbetar- och lönedialog, arbetsmiljöansvar och APT, mm. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning med inriktning mot systemförvaltning och administration, eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet. Du har även erfarenhet av myndighetsutövning inom lag- och regelstyrd verksamhet.  

Har du erfarenhet eller kunskap i något av följande områden är det meriterande: 


• Erfarenhet av att arbeta i en ledande position med personal- och budgetansvar
• Systemförvaltning av lärplattform, elevregister eller andra system med koppling till skolans verksamhet 
• Projektledning från upphandling till implementering av IT-system eller andra avtal 
• Förvaltningsarbete och utveckling av system, tjänster och processer
• Kommunal myndighetsutövning 
• Kunskap om personuppgiftshantering kopplat till GDPR och andra tillämpliga lagrum  

I tjänsten krävs det att du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift så väl som att du har god pedagogisk förmåga. 

Kontakter såväl internt som externt förekommer ofta vilket ställer höga krav på god kommunikations- och samarbetsförmåga. 

För att lyckas i tjänsten behöver planering och strukturering vara en självklarhet för dig och du kan på egen hand skaffa informationen du behöver för att komma vidare i ditt arbete.  

Hos oss kommer du ingå i en enhet med många olika kompetenser och erfarenheter. Vi erbjuder ett ledarskap som bygger på både tillit och öppenhet. 

 

Om arbetsplatsen
På Barn- och utbildningskontoret arbetar ca 40 medarbetare som ansvarar för all utbildningsverksamhet och barnomsorg som lyder under kommunen. Verksamheterna spänner från förskola till eftergymnasial utbildning. 

Arbetsplatsen är kommunhuset Ankaret men möjligheter finns att arbeta hemifrån med de arbetsuppgifter som tillåter det. 

Barn-och utbildningskontoret är en aktiv och spännande arbetsplats i en tillåtande och stöttande miljö. Vi är nyfikna, kreativa och har roligt på jobbet.

Vi  söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Anställningsform
Heltid, tillsvidare 

Tillträde enligt överenskommelse

Urvalsarbete och intervjuer sker löpande under annonseringstiden.

Om Norrtälje kommun

Norrtälje är en trygg kommun med ca 66 000 invånare som lever i en unik blandning av skärgård, levande landsbygd och småstadsliv. Närheten till Stockholm, Uppsala, Arlanda och Kapellskär gör att resten av världen alltid finns inom räckhåll.

• Ungefär 3 450 personer har Norrtälje kommun som arbetsgivare, där vi tillsammans arbetar efter tre värderingar; invånaren först, allas lika värde och höga förväntningar.

• Vi utvecklar ett hållbart samhälle för alla och satsar på att vara en rökfri kommun att bo och arbeta i.

• På vår webbplats kan du läsa om vår vision Global livsstil – lokalt liv.
https://www.norrtalje.se/varvision
• Norrtälje kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser positivt på om du är finsktalande eller om du kan något av minoritetsspråken alternativt annat språk.
• Ansökningshandlingar till denna tjänst är att betrakta som offentliga handlingar som vi kan komma att lämna ut på begäran.
• Vi har valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra försäljare av rekryteringstjänster.

Skapa en profilsida hos oss! På så sätt blir det enklare att söka våra tjänster.

Länk till profilsida

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Norrtälje Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 maj 2023
  • Ansök senast: 30 juni 2023

Liknande jobb


22 november 2024

Enhetschef administrativa enheten

Enhetschef administrativa enheten

22 november 2024

18 november 2024