OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Burlövs kommun - den kreativa mötesplatsen för boende, näringsliv, utveckling och kultur.
Här skapar vi värde för våra medborgare i en kommun i tillväxt.
Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv?
Barn- och familjeenheten tillhör Individ och familjeomsorgen i Burlövs Socialförvaltning och vi sitter i Medborgarhuset. Vi står tydligt på barnens sida och tror på vikten av tidiga, individanpassade insatser.
Vi erbjuder goda pendlingsmöjligheter, snabba beslutsvägar, korta avstånd och en närvarande verksamhetschef vars dörr står öppen för dig.
Vill du vara med och utveckla socialtjänsten så att vi tillsammans kan möta morgondagens utmaningar?
Då är du vår nya ledare!
ARBETSUPPGIFTER
Då nuvarande enhetschef för Barn och familjeenheten valt att gå vidare till nya spännande utmaningar, söker vi dig som är nyfiken på att jobba som chef inom ett av socialtjänstens tuffaste och mest spännande område.
Barn och familjeenheten består av utredningsgrupp, familjehemsgrupp, öppenvård samt familjerätt. Just nu arbetar totalt 24 medarbetare i din enhet. Till stöd för dig som enhetschef finns för närvarande två tjänster som 1:e socialsekreterare med uppdrag att ansvara för verksamhetsfrågor och ärendehandledning till våra medarbetare.
I uppdraget som enhetschef har du verksamhetsansvar, personalansvar och budgetansvar för enheten. Du kommer också att arbeta aktivt med kvalitet och utveckling. I din roll som enhetschef ingår ärendehandledning och du organiserar och följer upp enhetens arbete utifrån uppsatta mål. För att uppnå uppsatta mål för verksamheten är det viktigt att även samverka internt inom kommunen och med externa aktörer såsom BUP och andra kommuner.
Du ingår i verksamheten Individ- och familjeomsorgens ledningsgrupp tillsammans med ledarna för enheterna Socialtjänstens mottag och Arbete och försörjning. Vi kommer i höst att påbörja ett arbete med att utveckla ledningsgruppen och utmana vårt ledarskap tillsammans med extern handledare. Dessutom kommer vi, under slutet av året att flytta in i nya, fräscha lokaler ett stenkast från tågstationen. Där kommer vi att samla i stort sett samtliga medarbetare inom Verksamhetsområde IFO under samma tak. Som enhetschef har du stora möjligheter att vara med och bygga upp en flexibel och ändamålsenlig arbetsmiljö som främjar samverkan och erbjuder tillgängligt stöd för våra medborgare.
Välkommen med din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom och har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens arbete med barn och unga och är väl förtrogen med aktuell lagstiftning och handläggning. Det är meriterande om du även har erfarenhet från övriga delar så som behandling, familjehemsvård och familjerätt. Vi ser det inte som ett krav att du arbetat som chef tidigare.
Körkort är ett krav.
Uppdraget att leda inom socialtjänsten ställer krav på dig att vara trygg i din yrkesroll och att du har mod att fatta beslut som du kan kommunicera på ett tydligt sätt.
Du har ett nära ledarskap som skapar bästa möjliga förutsättningar för organisationen där du är:
- en god relationsskapare
- motiverande och inspirerande
- ärlig och äkta
- modig
- utvecklingsorienterad utifrån ett helhetsperspektiv
Du har förmåga att skapa goda relationer inom och utanför organisationen. Du har lätt för att presentera och kommunicera information. Du har ambitioner i strävan att nå högsta kvalitet, arbetar på ett systematiskt och metodiskt sätt för att uppnå organisationens mål.
ÖVRIGT
Intervjuer kommer att hållas med start v 35.
Burlövs kommun ser mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag.
Vi erbjuder utvecklingsorienterade arbetsplatser som kännetecknas av trivsel och arbetsglädje. Våra medarbetare är engagerade och i högsta grad delaktiga i att steg för steg realisera kommunens mål och uppdrag utifrån vår värdegrund.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.