OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningens uppdrag är att hjälpa människor som på grund av ålder, funktionsnedsättning, sjukdom, ekonomiska eller familjeproblem behöver olika former av stöd och hjälp. Verksamheten omfattar äldreomsorg, hälso- och sjukvård, anhörigstöd, funktionsstöd och individ- och familjeomsorg.
Genom vårt arbete vill vi skapa förutsättningar för delaktighet, trygghet och inflytande över sitt eget liv.
Vi ser fram emot att ha med just dig på vår resa i ett arbete där du gör skillnad för andra. Välkommen till oss och välkommen med din ansökan!
Beskrivning
Vi söker en enhetschef för Biståndshandläggarenheten.
Som enhetschef leder du och utvecklar arbetsområdet mot uppsatta mål genom att inspirera dina medarbetare. Du främjar medarbetarnas utveckling och skapar förutsättningar för dem att kunna ta eget ansvar i arbetet. I ditt arbete företräder du Bollnäs kommun som arbetsgivare.
Biståndshandläggarenheten har sin organisatoriska tillhörighet till Individ- och familjeomsorgen som handlägger behov för barn, ungdomar, vuxna, äldre och funktionsnedsatta. Du ingår tillsammans med 5 andra enhetschefer i Individ- och familjeomsorgens ledningsgrupp. All myndighetsutövning inom IFO är samlokaliserad så du har nära till kollegor både i ledningsgruppen och till dina medarbetare.
Arbetsuppgifter
Med utgångspunkt i verksamhetens behov, mål och prioriteringar ansvarar du för att driva och utveckla verksamheten samt för att arbetsleda ca 11 medarbetare. Du fördelar arbetet, ger stöd och handleder medarbetarna i enskilda ärenden samt hjälper till med prioriteringar när det behövs. Det är viktigt att våra medarbetare trivs och som enhetschef kommer du att arbeta för att stärka och motivera dem. Som enhetschef har du fullt verksamhetsansvar vilket innebär att du har ansvar för ekonomi, verksamhet och medarbetare. Systematiskt arbetsmiljöarbetet är av stor vikt i arbetet. Det är även viktigt att du omvärldsbevakar samt fångar upp behov av kompetensutveckling, förändrade arbetssätt och rutiner.
Vi siktar mot att följa upp och utveckla enhetens arbete vilket gör att du är delaktig i att säkerställa rättssäkerhet både för klienter och förvaltningen. Vår organisation är inne i ett utvecklingsarbete och vi lägger stor vikt vid din förmåga att samverka både internt och med externa aktörer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Socionomutbildning. Minst fem års erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom biståndshandläggning. Goda kunskaper om den lagstiftning som tillämpas i verksamheten. God kommunikationsförmåga i både tal och skrift.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person vill vi att du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet i agerande och beslut. Att du skapar kontakter och underhåller relationer är en viktig del i arbetet inom enhet, verksamhet, förvaltningar och i relation till övriga samverkanspartners. Det är också viktigt att du styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planeringar agerande samt har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och som leder till resultat som är önskvärda för arbetet.
Villkor
Anställningsform: Tillsvidare
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande, så tveka inte att skicka in din ansökan så snart som möjligt.
Om Bollnäs kommun
Vi anställda på Bollnäs kommun arbetar med det som är viktigt på riktigt – och tillsammans skapar vi bra dagar för de cirka 27 000 Bollnäsbor som är beroende av vårt arbete. Hos oss får du stolta kollegor som med arbetsglädje utvecklar Bollnäs långsiktigt och hållbart. I vår kommun, med över 400 föreningar, ett kulturutbud över det vanliga och en närhet till landsbygd, stad och fjäll får du ett liv där det är enkelt att få vardagen att gå ihop.
Välkommen till Bollnäs, hjärtat av Hälsingland!