OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inom Vård- och omsorgsförvaltningen, Botkyrka kommun finns ett antal gruppbostäder, vilket är en boendeform för vuxna personer med olika former av funktionsnedsättningar som behöver stöd och närhet till personal dygnet runt. Här har de möjlighet att få stöd med vardagliga aktiviteter såsom stöd med inköp, matlagning, personlig hygien, kommunikation och fritid. Vårt mål är att få varje brukare att bli så självständig som möjligt i sitt dagliga liv, och känna trygghet i det stöd hen får. Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete med goda utvecklingsmöjligheter.
ARBETSUPPGIFTER
Vi verkar för att skapa högsta kvalitet för Botkyrka kommuns invånare och arbetar med brukarens fokus i allt vi gör, från delaktighet, kommunikationssätt och till de individuella behoven. Vi söker dig som har lusten och engagemanget att tillsammans med oss fortsätta utveckla vår verksamhet!
Som enhetschef inom gruppbostad, LSS erbjuds du en inspirerande miljö där du tillämpar en helhetssyn med framtidsfokus. Med fokus på stöd och serviceinsatser för den boende guidar du medarbetarna att med sina kompetenser utveckla verksamheten vidare på ett lösningsinriktat arbetssätt. Du arbetar för att skapa goda förutsättningar för både brukare och medarbetare. Du samverkar internt och externt med olika aktörer såsom gode män och anhöriga
Du ingår i verksamhetens ledningsgrupp som består av verksamhetschef och andra drivna enhetschefer. Tillsammans arbetar ni för att nå verksamhetens mål på kort och lång sikt.
Vidare kommer du att:
• Ha ett samlat och övergripande ansvar för enhetens personal, arbetsmiljö, verksamhet och budget
• Utveckla verksamheten med ett omvärldsbevakande förhållningssätt, tillsammans med brukare, medarbetare och verksamhetschef
• Leda verksamheten mot vård- och omsorgsnämndens mål samt vara väl förtrogen med dessa. Aktivt delta i utveckling, uppföljning och kvalitetssäkring av verksamheten enligt kommunens processinriktade arbetssätt
• Efterfölja de lagar, regler, allmänna råd och riktlinjer som styr verksamheten (exempel LSS, HSL, SoL, AML) samt andra förekommande lagar och författningar inom verksamhetsområdet.
• Aktivt arbeta efter kommunens värdegrund, policys och riktlinjer samt ansvara för att utveckla organisationskulturen för att säkerställa medborgarens fokus, kompetenta medarbetare och ett gott arbetsklimat.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är högskoleutbildad socionom, beteendevetare eller motsvarande. Du har flerårig chefserfarenhet med budget-, verksamhet-, personal- och arbetsmiljöansvar. Du har grundläggande kunskaper inom arbetsrätt, arbetsmiljö och ekonomi.
Du har flerårig erfarenhet av verksamhetsområdet och målgruppen och har goda kunskaper om den lagstiftning som rör verksamheten.
Erfarenhet från ledarskap i en politiskt styrd organisation är meriterande.
Som enhetschef leder och motiverar du andra så att ni tillsammans når uppsatta mål. Du har ett coachande och inspirerande ledarskap som skapar engagemang och delaktighet. Du kommunicerar på ett tydligt sätt, du lyssnar och anpassar kommunikationen efter situation. Du är strukturerad och kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du är trygg, stabil och stresstålig.
Din förmåga att hantera digitala verktyg och olika verksamhetssystem är god.
ÖVRIGT
Vår ledstjärna är Medborgarens fokus. Allt vi gör ska bidra till platsen Botkyrka och till dem som lever och verkar här. Botkyrkaborna är medskapare i all utveckling inom kommunen och vi möter de behov som finns genom att leva våra värdeord; öppna, ansvarstagande, modiga och energiska.
Vår organisation ska kännetecknas av mångfald och återspegla samhällets struktur. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. Välkommen att göra skillnad för medborgarna i Botkyrka. Tillsammans når vi resultat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.