Enhetschef för Centraldiariet

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen Östergötland är en modern myndighet som arbetar med samhällsutveckling i hela länet. Vi får våra uppdrag från regeringen och har många kontakter med myndigheter, kommuner och andra intressenter. Som medarbetare hos oss får du ta ansvar, fatta beslut och driva utveckling tillsammans med skickliga kollegor inom många olika yrkesområden.



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en ny enhetschef till vår organisation där helhet, tvärsektoriellt arbete, hållbar arbetsmiljö och ledarskap står i fokus. Du blir en viktig del i att påverka och forma organisationens kultur, ledarskap och medarbetarskap.
Du kommer att tillhöra Avdelningen för verksamhetsstöd, vars huvuduppdrag är att ge internt stöd i de fem enheternas sakfrågor: Centraldiariet, Ekonomi och regional tillväxt, HR, Kansli och kommunikation samt juridik. Den enhet du leder är en nybildad enhet sedan 1 oktober 2019. Centraldiariet, en verksamhet som är under uppbyggnad, är ett samlat verksamhetsstöd för hela Länsstyrelsen och även allmänheten. Diariet arbetar med frågor som rör hela ärendehanteringen från att ärenden kommer in till arkivering. Här finns 9 flexibla administratörer och en arkivföreståndare.
Dina arbetsuppgifter som enhetschef innebär att du leder engagerade och kreativa medarbetare. Du har, som enhetschef, ansvar för enhetens ekonomi, personal och verksamhet. Du har en koordinator som ditt stöd i arbetsgrupperna och i sakfrågorna. Du leder och driver verksamheten enligt Länsstyrelsens inriktning, policys och rutiner och ansvarar för att enhetens arbete utförs med god kvalitet och på ett effektivt sätt.

Genom ett tillitsbaserat ledarskap är din uppgift att utveckla verksamheten och dina medarbetare, på ett sätt som främjar god arbetsmiljö och ett tvärsektoriellt samarbete. Du anpassar ditt ledarskap efter situationer som uppstår och efter verksamhetens behov. I din roll som enhetschef har du god dialog och visar förståelse för olika åsikter. Tillsammans med dina chefskollegor i ledningsgruppen för Avdelningen för verksamhetsstöd bidrar du också i det strategiska arbetet med att utveckla hela avdelningens verksamhetsområde. Du ingår även i länsrådets administrativa utvecklingsgrupp samt Länsstyrelsernas nationella grupp för generellt handläggningsstöd. Du har således en nationell roll inom ärendehanteringen tillsammans med andra län samt har medarbetare som har nationella åtaganden inom ditt område.



KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har akademisk utbildning med samhällsvetenskaplig, arkiv, juridisk inriktning eller annan utbildning vi bedömer likvärdig. Arbetet kräver att du har ett intresse av stödjandesprocesser utifrån helhetsperspektiv tillsammans med en drivkraft att vilja att lära dig och organisationen mer. Vi ser gärna att du har erfarenhet av och/eller förståelse för myndighetsrollen.

Det är önskvärt att du har erfarenhet av att leda andra, och att leverera goda resultat efter uppsatta mål. Du har tidigare erfarenhet av utveckling av metoder och arbetssätt eller att leda i förändringsarbetet.

Som person är du ansvarskännande och lyhörd. Ditt arbetssätt kännetecknas av att du är strukturerad, och har förmåga att se möjligheter till förbättringar och utveckling. Du är tydlig i ditt ledarskap och i din roll som arbetsgivare och har en god kommunikativ förmåga. Förutom ett starkt intresse för handläggarfrågor är det viktigt att du är intresserad av att leda, utveckla och inspirera människor. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Vill du veta mer kontakta enhetschef Caroline Amundsson som finns tillgänglig v. 27-29 på tel. 010-223 52 76.
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Sammanfattning

Liknande jobb


17 december 2024

16 december 2024