OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Utbetalningsmyndigheten
Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av
innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest
spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!
Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra
välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en arbetsgivare som
månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant,
innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik
spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.
Om Utbetalningsmyndigheten
Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att
förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att
förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras
genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att
välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.
Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se
Ansvar och arbetsuppgifter
Avdelningen dataanalys och granskning ansvarar för Utbetalningsmyndighetens dataanalyser och urval i
syfte att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Avdelningen
ansvarar också för att genomföra inledande och fördjupade granskningar av urvalsträffar.
Ditt ansvarsområde under de första åren är att bygga upp och leda dataanalysfunktionen vilket kräver ett
nära samarbete med granskningsverksamheten och de beslutande myndigheterna. Analysfunktionen har
till uppdrag att utveckla och förvalta dataanalyser som identifierar enskilda utbetalningar med hög risk
för att de är felaktiga. I uppdraget ingår ansvar för förädling och en effektiv hantering av den data som
ligger till grund för analysen. Även drift och förvaltning av tillhörande applikationer och it-verktyg är en
del av ansvaret.
Som enhetschef i Utbetalningsmyndigheten arbetar du enligt myndighetens uppgifter och uppdrag från
regeringen såsom dessa omsätts i myndighetens och avdelningens strategier, inriktningar och mål. Du
ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av utvecklingsförmåga och
nytänkande. Du utgår från en helhetssyn på uppdraget vilket innebär att du leder din verksamhet utifrån
den statliga värdegrunden och myndighetens övergripande uppgift att motverka välfärdsbrott och andra
felaktiga utbetalningar.
Ditt engagemang i ledarskapet är stort. Du har fokus på resultat och effekter av enhetens och
avdelningens verksamhet både på kort och lång sikt. Med utgångspunkt i det systematiska
arbetsmiljöarbetet säkerställer du hållbara förutsättningar för medarbetarna på enheten.
Du har verksamhetsansvar, budgetansvar samt personalansvar. Du beslutar inom tilldelad budget,
verksamhetsplan och kompetensförsörjningsplan. Som enhetschef ingår du i avdelningens ledningsgrupp
och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang. Du rapporterar till avdelningschefen.
Vi söker dig som:
Har relevant akademisk examen från högskola/universitet eller kvalifikationer som bedöms likvärdiga.
Har flerårig erfarenhet av it- och/eller analysverksamhet där utveckling och förvaltning av
analysmodeller ingått. Har minst tre års ledarerfarenhet, som chef, projektledare eller motsvarande. Har
flerårig erfarenhet av att leda eller delta i it-kravställning och it-utveckling för analys- eller andra
dataintensiva verksamheter. Har erfarenhet av att leda utvecklingsarbete. Har erfarenhet av samarbeten
med externa aktörer.
Det är meriterande om du:
Har god kunskap och insikt om de krav som ställs i regelverken om sekretess, dataskydd och
säkerhetsskydd.
Egenskaper
Det är av stor vikt att du är en trygg, ansvarsfull och omdömesgill person. Du har integritet samtidigt
som du är prestigelös vilket innebär att du tar ansvar och står för dina beslut men också kan ompröva
dem när så behövs. Du har förmåga att arbeta med komplexa frågor och utgår från helhetssyn och
systemförståelse. Att du har mycket god samarbetsförmåga och kommunikationsförmåga är en
självklarhet.
För att lyckas med uppdraget krävs att du har en mycket god förmåga att skapa engagemang och god
förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad personen, situationen och uppdraget kräver. Du behöver i
ditt ledarskap kunna frigöra handlingskraft och nyfikenhet hos medarbetarna och stödja deras inre
motivation och engagemang. Som ledare för experter i en liten verksamhet måste du säkerställa att
medarbetarna tar stort eget ansvar. Du behöver själv vara nyfiken, innovativ och modig.
De första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet. Det kommer
därför ställas stora krav på att du har god strategisk förmåga, att du kan formulera en idé och vision för
din verksamhet som dina medarbetare omsätter i praktiken och att du klarar av att ta initiativ, fatta beslut
och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett tydligt fokus på att nå mål och skapa
resultat med din enhets verksamhet.
Du har också ett starkt engagemang i kompetensutvecklingsfrågor och arbetsmiljöarbete.
I din roll kommer du hantera känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på rätt
hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos Utbetalningsmyndigheten har högt
säkerhetsmedvetande.
Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper och dina ledaregenskaper.
Övrigt
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten finns i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en
tillsvidareanställning på heltid. Provanställning kan bli aktuellt. Du kan komma att krigsplaceras på
myndigheten.
Resor i tjänsten kan förekomma.