Enhetschef för ekonomiskt bistånd, Partille kommun

Enhetschef för ekonomiskt bistånd, Partille kommun

Arbetsbeskrivning

Partille kommun har idag nära 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.

Kommunen vill vara en hälsofrämjande arbetsplats och därför får du som medarbetare ta del av en rad förmåner såsom olika sorters fritids- och friskvårdsaktiviteter, flextid, friskvårdsbidrag, förmånscykel samt möjlighet att växla ditt semesterdagstillägg mot fler lediga dagar.

Inom Social- och Arbetsförvaltningen har vi ett gott samarbete, både internt och externt. Vi är tillräckligt många för att kunna göra ett gott arbete och samtidigt tillräckligt få för att kunna samarbeta på ett smidigt sätt. Tillsammans har vi fokus på att utveckla resurserna hos dem vi är till för. Varje medarbetares kompetens är viktig. Som enhetschef hos oss är du viktig för våra invånare och för vår framtid!


ARBETSUPPGIFTER
Då vår nuvarande duktiga enhetschef ska gå vidare mot nya utmaningar söker vi på enheten för ekonomiskt bistånd dig som vill ta vid och fortsätta driva utvecklingen av enheten tillsammans med oss!

Enheten står inför en spännande satsning som drar igång 2022 och kommer vara under tre års tid. Satsningen innebär effektivisering av processer och kvalitetshöjning av arbetet med att stötta personer ut i självförsörjning. Det blir du, som ny chef för enheten, som får möjligheten att leda arbetet för satsningen och forma det tillsammans med medarbetarna, Arbetsmarknadsenhet (AME) och flyktingmottagning, externa aktörer och övriga berörda enheter.

Hos oss på ekonomiskt bistånd ger vi stöd till vuxna som inte har möjlighet att försörja sig själva eller sin familj. Målet är att biståndet ska vara kortvarigt och att kunden ska få det stöd som behövs för att bli självförsörjande.

Enheten för ekonomiskt bistånd är uppdelad i en mottagningsgrupp som tar emot nya ärenden och en rehabgrupp som arbetar med utredningar samt beviljar och följer upp bistånd. Det finns även en boendesekreterare knuten till enheten samt en assistent.

Enheten leds av dig som enhetschef och med stöd av metodstödjare. I och med satsningen som ska göras så kommer medarbetarantalet att utökas mellan enheten för ekonomiskt bistånd och AME och flyktingmottagningen med två medarbetare, hur fördelningen ser ut är ännu inte helt klart.

Som enhetschef ingår du i förvaltningens ledningsgrupp bestående av sju enhetschefer som leds av en avdelningschef. De övriga enheterna är AME- och flyktingenheten, missbruksenheten, barn- och ungdomsenheten, familjeenheten, enheten barn och unga öppenvård samt familjerättsenheten. Det finns ett väl uppbyggt samarbete inom förvaltningens enheter med fokus på helheten och med en god samarbetsvilja.

Vi hoppas du vill bli en del av oss!


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan högskoleutbildning som av arbetsgivaren anses relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av myndighetsutövning samt gedigen erfarenhet inom socialtjänstområden som chef eller arbetsledare. Du måste ha god kunskap om lagstiftning inom området ekonomiskt bistånd, så som socialtjänstlagen och förvaltningslagen.

Vi söker dig som är en tydlig ledare med förmågan att motivera och lyfta fram dina medarbetare genom att förse dem med verktyg och befogenheter för att effektivt kunna nå gemensamma mål. Du skapar engagemang och delaktighet. Du har en väl utpräglad samarbetsförmåga och kan relatera till människor omkring dig på ett lyhört sätt. Vidare ser vi att du är en ledare som arbetar för utveckling genom att själv ta initiativ i ditt arbete och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Du tar självklart också hand om dina processer, driver dem framåt och känner ett ansvar för dina åtaganden.

Låter det som tjänsten för dig?
Varmt välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Tider för förstaintervjuer är avsatta den 19-20/1. På grund av rådande pandemi kommer förstaintervjuer att hållas digitalt över Teams.

Har du frågor gällande tjänsten är du varmt välkommen att kontakta oss då vi är i tjänst.
Här ser du när vi är jullediga:
Eva Påhlman, avdelningschef - ledig 27-30 december.
Karin Hansson, enhetschef Missbruksenheten - ledig 20-28 december.
Eva Ahlstedt, enhetschef Arbetsmarknadsenheten - ledig 22-29 december samt 3-4 januari.
Anna-Karin Elander, SSR - ledig 20-23 december.
Annika Dimberg, Vision - ledig 27-30 december.

Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sofia Frederiksen Angervall
031 792 10 70
Enhetschef Suzanne Billberg
031-792 18 02
Avdelningschef Peter Nilsson
031-792 16 62
SSR Susanne Wessman
031-792 10 00
Vision Annika Dimberg
031 - 792 10 00
Avdelningschef Frida Atterstam
031-792 16 96
Enhetschef Anna-Karin Eglén
031 - 792 16 82
Enhetschef Helene Ardestam
031 - 792 13 36
Fältsekreterare Tinna Molén
031-792 13 13
Metodutvecklare Eva Ahlstedt
031 792 10 52

Sammanfattning

Besöksadress

Gamla Kronvägen 34 43382 Partille
None

Postadress

Gamla Kronvägen 34
Partille, 43382

Liknande jobb


16 december 2024

16 december 2024

16 december 2024