OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Avdelningens uppdrag
Arbetsförmedlingens målsättning är att vi ska möta våra kunder digitalt först.
När kunderna behöver ytterligare stöd finns Personligt distansmöte (PDM) och vårt uppdrag är att ge arbetssökande och arbetsgivare enhetliga, effektiva och kvalificerade distansmöten. Vi är cirka 1700 medarbetare och finns på 17 orter runt om i landet och erbjuder personlig service via telefon, chatt, e-post, videosamtal och i sociala medier. Målet är att ge rätt service, i rätt tid och i rätt kanal.
Enhetschef för Kundadministration och supports uppdrag och ansvar
Ditt uppdrag som enhetschef är det övergripande verksamhets-, budget- och personalansvaret. Du ansvarar för att enhetens resultat motsvarar fastställda mål.
Som enhetschef ingår du i avdelningschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt med denna och andra enhetschefer att ansvara för hela avdelningens resultat och utveckling. Du har ett viktigt uppdrag i att skapa en välfungerande ledningsgrupp och tillsammans med sektionschefer driva och utveckla enheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen avdelning och i god samverkan med fackliga parter. Som Enhetschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap.
Sektionerna för kundadministration arbetar för att våra kunders kontakt med Arbetsförmedlingen ska bli så effektiv, smidig och positiv som möjligt. De ansvarar för att avdelningens administrativa arbetsuppgifter utförs på ett enhetligt och effektivt sätt. Ett viktigt arbete är att löpande identifierar potentiell automatisering och digitala lösningar som gör det enklare för kunden att kommunicera med Arbetsförmedlingen.
Enheten besvarar även på inkommande telefon/chatt/epost. Flera arbetsuppgifter kan styras till enheten utifrån verksamhetens behov, så som t.ex. posthantering.
Denna enhetschefsroll kräver strategisk höjd men samtidigt ha mycket god förståelse hur detaljerna påverkar. En förmåga att se utmaningar och lösningar från många olika perspektiv är mycket viktigt. Vi söker en ledare som är nyfiken, samlar fakta, är analytisk med mycket god förståelse för hur tekniken skapar förutsättningar för verksamhetsutveckling. För att lyckas i denna roll behöver du vara intresserad av och förstå samspelet mellan medarbetare, processer, IT-system och annan expertis som möjliggör värdeskapande kunderbjudanden. Vi tror att du älskar att tänka i termer av effektiva processer, smarta lösningar och möjlig digitalisering.
Grundläggande kvalifikationskrav
Minst ett års aktuell erfarenhet av:
- Chefskap med verksamhets- och personalansvar inom Arbetsförmedlingens verksamhet
Eller
- Chefskap på motsvarande nivå med verksamhets- och personalansvar från annan organisation
Samt:
- Erfarenhet av att leda metod- och processutveckling i kundnära verksamhet
- Erfarenhet av att leda ett omfattande förändringsarbete i en större organisation
Meriterande kvalifikationer
- Erfarenhet inom IT-relaterat utvecklingsarbete Erfarenhet av verksamhet med omnikanal service Erfarenhet av kravställning på systemstöd
Personliga förmågor
- Analytisk och problemlösningsförmåga
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:
- Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling
Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare. Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte redan är tillsvidareanställd i myndigheten. Placeringsort är Solna.
Vi satsar på dig som anställd och erbjuder kompetensutveckling, friskvårdstimme, lärandetimme, föräldralön som ett exempel ur det statliga erbjudandet.
Om ansökan
Välkommen med din ansökan senast 19 juli 2021. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan och svara på de frågor som ställs i och med när du ansöker.
Urvalstest förekommer i rekryteringsprocessen.
Tidsplan rekrytering
- Tester kommer att skickas ut v 29 för de som går vidare.
- Intervjuer planeras att genomföras v 33.
Kontaktpersoner
Carina Göransson, Rekryterande chef, 010- 487 77 97, carina.goransson@arbetsformedlingen.se (v 25 och 26)
Frida Biller, 010- 487 63 43, frida.biller@arbetsformedlingen.se (v 27)
Ulrika Bel Mekki, 010-486 40 38, ulrika.bel-mekki@arbetsformedlingen.se (v 28)
Rekryteringspartner
Linda Lagerstrand, linda.lagerstrand@arbetsformedlingen.se (v 24 och 29)
Frida Fager, frida.fager@arbetsformedlingen.se (v 25, 26, 27, 28)
Fackliga representanter
SEKO
Stefan Fahlqvist, 010-486 09 51
Per-Olof Olsson, 010 488 86 81
SACO-S
Ingela Larsson, 010-487 3797
Denise Marica, 010-487 6009
ST
Monica Mörtzell, 010-487 2902
Patricia Lundbäck, 010-487 2091
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.