OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Lysekils kommun arbetar ca 1400 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb – vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över. Vårt jobb är att ge de 14 400 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna.
Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen – här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. Läs gärna mer om Lysekil på https://lysekil.se/.
Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar.
Beskrivning
Avdelningen för socialt stöd består av sex enheter som verkställer beslut enligt Socialtjänstlagen och LSS.
Vi tillhandahåller ett brett spektrum av insatser, såsom olika typer av boendeinsatser, kontaktperson, personlig assistans, och familjebehandling. I avdelningens ledningsgrupp ingår sex enhetschefer och avdelningschefen. En av enhetscheferna har uppdrag som resurschef, vilket innebär både att fungera som ett stöd i utvecklingsfrågor och att täcka upp vid vakanser. Det ger övriga chefer större möjlighet att fokusera på sitt område och att driva utvecklingsfrågor med stöd av sin kollega.
Den tjänst som nu är ledig ansvarar för 2 gruppbostäder enligt LSS, som ligger nära varandra i centrala Lysekil.
Som enhetschef inom vår ledningsgrupp får du kompetenta kollegor, varav flera har lång erfarenhet av att arbeta som chefer i vår kommun. De är alltid öppna för att bolla frågor och dela med sig av sina erfarenheter.
Arbetsuppgifter
I enhetschefens uppdrag ingår att motivera medarbetarna, leda dem genom dialog och att utveckla enhetens arbete. Det innebär att hålla fokus på enhetens uppdrag och att de insatser som målgruppen får är av hög kvalitet, och att samtidigt värna medarbetare och arbetsmiljö. Inom enheten arbetar stödassistenter, stödpedagoger och verksamhetspedagog och det är de som tillsammans med enhetschefen ska ansvara för ett gott utförande av insatserna.
Som enhetschef har du ansvar för verksamhet, budget och arbetsmiljö för ditt ansvarsområde. Vi har gott stöd av våra HR- och ekonomiavdelningar.
Kvalifikationer
Vi är intresserade av dig som har en för tjänsten relevant högskoleutbildning, exempelvis socionom, socialpedagog, eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som chef inom LSS.
Vi vill ha en enhetschef som har god förmåga att samarbeta. Det är också viktigt att du kan få saker gjorda, att du är resultatinriktad. Du behöver vara analytisk och ha förmåga att uttrycka dig på ett tydligt och enkelt sätt både i tal och skrift.
Du ska ha goda ledaregenskaper och förmåga att driva utveckling och förändring tillsammans med medarbetarna. Du behöver kunna skapa struktur, tydlighet och ha förmåga att motivera dina medarbetare genom delaktighet. Du är en trygg person som kan bemöta medarbetare, brukare och anhöriga på ett sätt som skapar förtroende.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
Välkommen med din ansökan!
Villkor
Lysekils kommun erbjuder förmåner såsom flextid, friskvårdsbidrag, växling av semesterdagstillägg mot extra semesterdagar och löneväxling för pension samt möjlighet till miljöbilsavtal.
De som väljs ut för intervju kommer att erbjudas tid någon av följande dagar: 1/6, 2/6 och 5/6.
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har.
Lysekils kommun är en rökfri arbetsplats.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.