Enhetschef för informationsförvaltning och arkiv

Enhetschef för informationsförvaltning och arkiv

Arbetsbeskrivning

Om tjänsten
Enheten för Informationsförvaltning och Stadsarkiv har ungefär 12 medarbetare. Som enhetschef kommer du att leda, organisera och planera enhetens arbete.

Verksamhetsområdet är i en stark utvecklingsfas med stort fokus på den fortsatta utvecklingen av kommunens e-arkiv för att kunna svara mot verksamheternas behov av en långsiktig informationsförvaltning. Du kommer arbeta med den strategiska utvecklingen av enheten i syfte att säkerställa att enheten är redo att leverera i kommande uppdrag inom informationsförvaltningsområdet. Det är viktigt att du har en förståelse för arkivhanteringens olika aspekter och vad det innebär långsiktigt.

Samarbete, förankring och samverkan är en central del i ditt arbete.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• ett långsiktigt strategiskt perspektiv och ett operativt perspektiv, beroende på allmänhetens och verksamhetens behov av stöd
• ett verksamhetsansvar som innebär att du ska vara uppdaterad på lagar, regler m.m. som berör verksamheten, kommunicera utbud och verksamhet för andra, jobba med uppföljning av verksamheten
• ett budgetansvar som innebär att planera, leda och styra verksamheten utifrån mål och resultat
• ett personalansvar som innebär att skapa förutsättningar för medarbetarna att utvecklas, tydliggöra mål, ansvar och befogenheter. Det ingår också att genomföra årliga medarbetarsamtal, lönesättning av personalen samt främja en god arbetsmiljö på arbetsplatsen
• ett utvecklingsansvar som innebär att säkerställa en verksamhet med medarbetare som är redo att leverera i kommande uppdrag inom informationsförvaltningsområdet

Enhetschefen ingår i Kansli och demokratisstödsavdelningens ledningsgrupp.

Kompetenskrav


högskoleexamen med inriktning arkiv- och informationsvetenskap / eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig



dokumenterad erfarenhet av arkivfrågor, minst 1 år



erfarenhet inom digital informationshantering



flerårig arbetslivserfarenhet av för tjänsten lämplig tjänstgöring i offentlig verksamhet



goda kunskaper om regelverken för hantering av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning, arkiv- och offentlighetslagstiftning 



du ska vara van att samarbeta med företrädare för olika intressen


• du har en väl utvecklad kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift

Vi söker dig som är en tydlig och engagerad ledare med ett genuint intresse för ledarskapsfrågor och utveckling. Du är initiativrik och drivande i arbetet med att motivera och leda dina medarbetare mot verksamhetens uppsatta mål. 

För oss är det viktigt att du brinner för service och kunddialog, samt har lätt för att samarbeta och skapa förtroendefulla relationer på alla nivåer i organisationen.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av arkivfrågor inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av systemvetenskap
• erfarenhet av att leda, organisera och planera insatser där flera medarbetare ingått

Omfattning och tillträde
Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Stadsarkivet är en del av Kommunstyrelseförvaltningen och är verkställande organ för arkivmyndigheten Kommunstyrelsen. Stadsarkivets lokaler finns i de kulturhistoriska byggnaderna i Grenadjärstaden och rådhuset. 
Du kan läsa mer om oss här: www.orebro.se/stadsarkivet.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 4 maj

Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden, alla ansökningar kommer att tas i beaktande

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 april 2020
  • Ansök senast: 4 maj 2020

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Projektchef

Projektchef

9 januari 2025

8 januari 2025

3 januari 2025