OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Enheten för Informationsförvaltning och arkiv är ett verksamhetsområdet i en stark utvecklingsfas. Stort fokus ligger på den fortsatta utvecklingen av kommunens e-arkiv för att kunna svara mot verksamheternas behov av en långsiktig informationsförvaltning.
Du kommer arbeta med den strategiska utvecklingen av enheten i syfte att säkerställa att enheten är redo att leverera i kommande uppdrag inom informationsförvaltningsområdet. Det är därför viktigt att du har en förståelse för arkivhanteringens olika aspekter och vad det innebär långsiktigt.
Enheten har cirka 12 medarbetare och som enhetschef kommer du att leda, organisera och planera enhetens arbete. Samarbete, förankring och samverkan är en central del i ditt arbete.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• att inta ett långsiktigt strategiskt perspektiv och ett operativt perspektiv, beroende på allmänhetens och verksamhetens behov av stöd
• vara uppdaterad på lagar, regler m.m. som berör verksamheten, kommunicera utbud och verksamhet för andra, jobba med uppföljning av verksamheten
• budgetansvar som innebär att planera, leda och styra verksamheten utifrån mål och resultat
• ett personalansvar som innebär att skapa förutsättningar för medarbetarna att utvecklas, tydliggöra mål, ansvar och befogenheter. Att genomföra medarbetarsamtal, lönesättning av personalen samt främja en god arbetsmiljö på arbetsplatsen är också delar av uppdraget
• utvecklingsansvar som innebär att säkerställa en verksamhet med medarbetare som är redo att leverera i kommande uppdrag inom informationsförvaltningsområdet
Enhetschefen ingår i Kansli och demokratisstödsavdelningens ledningsgrupp.
Kompetenskrav
• högskoleexamen med inriktning arkiv- och informationsvetenskap/eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig
• dokumenterad chefserfarenhet med personal-, ekonomi-, och verksamhetsansvar i offentlig verksamhet
• dokumenterad erfarenhet av arkivfrågor, minst 1 år
• kunskap inom digital informationshantering
• goda kunskaper om regelverken för hantering av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning, arkiv- och offentlighetslagstiftning
• du ska vara van att samarbeta med företrädare för olika intressen
• du har en väl utvecklad kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift
Vi söker dig som är en tydlig och engagerad ledare med ett genuint intresse för ledarskapsfrågor och utveckling. Du är initiativrik och drivande i arbetet med att motivera och leda dina medarbetare mot verksamhetens uppsatta mål.
För oss är det viktigt att du brinner för service och kunddialog, samt har lätt för att samarbeta och skapa förtroendefulla relationer på alla nivåer i organisationen.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tidsbegränsad anställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: 1 januari 2022 - 1 september 2022
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Stadsarkivet är en del av Kommunstyrelseförvaltningen och är verkställande organ för arkivmyndigheten Kommunstyrelsen. Stadsarkivets lokaler finns i de kulturhistoriska byggnaderna i Grenadjärstaden och rådhuset.
Du kan läsa mer om oss här: www.orebro.se/stadsarkivet.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 3 oktober.
Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden, alla ansökningar kommer att tas i beaktande
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67