Enhetschef för IT-leverans till Statens servicecenter i Östersund

Enhetschef för IT-leverans till Statens servicecenter i Östersund

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Som enhetschef kommer du att leda, planera, samordna och utveckla din enhet. Du har personal-, budget- och resultatansvar och ansvarar för att din enhet når de mål som är uppsatta. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp, där du aktivt bidrar till utveckling och långsiktig uppbyggnad av avdelningens verksamhet.

En viktig del är att ansvara för att bygga upp avdelningens operativa it-leveransförmåga inklusive processer, rutiner och samverkan med externa och interna intressenter.

För att uppnå resultat inom verksamheten krävs medarbetare med rätt kompetens och motivation. Enhetschefens uppgift är att säkerställa rätt kompetens på kort och lång sikt samt att bidra till att skapa en utvecklande arbetsplats genom att skapa förutsättningar för att medarbetarna ska kunna och vilja ta ansvar för sitt uppdrag, sina mål och sin kompetensutveckling. Som enhetschef är du en trygg förebild och agerar utifrån Statens servicecenters värdegrund - leveranssäker, effektiv och engagerad.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har


• Akademisk examen inom it, teknik eller systemvetenskap, eller kvalifikationer som bedöms likvärdiga.
• Erfarenhet av arbete som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar 
• Dokumenterad erfarenhet från verksamhetsområdet

Dessutom är det meriterande om du har


• Erfarenhet av coachande ledarskap och att leda i förändring
• Erfarenhet från förändringsledning och effektiviseringsarbete inom området
• Erfarenhet av styrning enligt ITIL eller motsvarande.
• Chefserfarenhet inom offentlig sektor

Vidare ska du ha följande förmågor


• God ledarskapsförmåga
• Vara initiativrik
• Att arbeta mål- och resultatorienterat med god förmåga att verkställa planer och att skapa resultat
• Att skapa goda förutsättningar för dina medarbetare genom att engagera, återkoppla och skapa delaktighet
• Ha ett professionellt förhållningssätt med integritet och personlig mognad
• Att bygga och vidmakthålla förtroendefulla samarbeten internt och externt
• Att uttrycka dig väl i tal och skrift.

Övrigt

Anställningen är 100 % och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Östersund

Då vi arbetar med säkerhetskänslig verksamhet är anställningen inplacerad i säkerhetsklass. Detta innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare men får gärna ha utländsk bakgrund.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 10 maj 2020.


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 april 2020
  • Ansök senast: 10 maj 2020

Liknande jobb


27 december 2024

23 december 2024

Engineering Manager

Engineering Manager

21 december 2024