OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborg befinner sig mitt i ett utvecklingssprång. Staden växer kraftigt och arbetar för att bli en grön och nära storstad. Utmaningarna är många och komplexa. Staden ska leverera välfärdstjänster till en växande befolkning samtidigt som det sker betydande utveckling inom stadsutveckling och infrastruktur. Staden har också ett starkt fokus på arbetet med social hållbarhet för att skapa jämlika livsvillkor för göteborgarna. Ambitionen är att göra Göteborg till en föregångsstad, en stad som tillhör alla. En livlig, tolerant och välmående stad. En hållbar stad öppen för världen.
I Göteborgs stad finns idag 54 äldreboende i kommunal regi, 340 korttidsplatser och 30 öppna träffpunkter för seniorer. Cirka 8400 personer är beviljad hemtjänst och omkring 15 000 personer får kommunal hälso- och sjukvård varje år. Den nya förvaltningen för äldre samt vård och omsorg kommer bestå av över 8000 medarbetare som gemensamt driver den verksamheten varje dag. Vi kommer ha ett stort fokus på att utveckla kultur, förhållningssätt samt styrning- och ledning för att skapa bästa förutsättningar för kärnverksamheten. Vi söker dig som brinner för utmaningen att bygga upp en nyskapande och modern organisation.
ARBETSUPPGIFTER
Till Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen söker vi dig med både mod och lust att vara med och lägga grunden för en ny förvaltning. I uppdraget som enhetschef för kontrakt och uppföljning har du det operativa ansvaret för personal, ekonomi, verksamhet, resultat och arbetsmiljö inom din enhet. Du initierar och driver frågorna inom området i nära samarbete med övriga professioner, externa kontakter och chefer inom båda de berörda fackförvaltningarna.
Kärnan i enhetens uppdrag är att hantera tecknande av kontrakt samt uppföljning av både privata och kommunala utförare inom hemtjänst för äldreomsorgen och daglig verksamhet för funktionsstöd (innebär alltså uppdrag och arbete gentemot två av stadens nya fackförvaltningar). Till enhetens uppgifter hör bl.a. handläggning av ansökningar från utförare, teckna kontrakt med de utförare som godkänns, hålla informations- och dialogmöten samt följa upp att utförare uppfyller kraven i förfrågningsunderlag och kontrakt. Enheten utgörs inledningsvis av ca 5 medarbetare och ditt uppdrag blir att arbetsleda denna grupp och säkerställa framdrift i arbetet. Förvaltningen är under uppbyggnad och både uppdrag och utformning av enheten kan komma att förändras över tid. För att lyckas i ditt uppdrag behöver du ha god analytisk förmåga samt kunskap om de lagar, avtal och andra styrande dokument som omfattar verksamheten.
KVALIFIKATIONER
Tjänsten kräver en relevant högskoleexamen och tidigare erfarenhet inom området. Det är meriterande med tidigare chefserfarenhet inom liknande typ av verksamhet där du varit chef för experter. Du ska ha förmåga att skapa systematik och förutsättningar för god kommunikation och dialog inom organisationen, inkluderat fackliga företrädare, samt andra aktörer i det omgivande samhället. Det ställs också höga krav på följande kompetenser som ingår i Göteborgs stads ledarkriterier; påverka andra, socialt säker, förändringsorientering och helhetssyn.
• Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.
• Du har en god analytisk förmåga och kan snabbt skaffa dig en överblick över situationen och agera utifrån ett strategiskt perspektiv. Du har också både förmåga och vilja att hantera egna operativa arbetsuppgifter med mycket detaljer.
• Du kan överföra den egna verksamhetens betydelse till ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten.
• Du har god kunskap om aktuell lagstiftning som LOV, LOU, kommunallagen, förvaltningslagen, LSS och Socialtjänstlagen. Du har erfarenhet av arbete med komplexa frågor nära politiskt styrd nämnd. Du har erfarenhet av och god förmåga att skriva beslutsunderlag för ledningsfunktioner och vid behov självständigt föredra dessa inför beslut.
• Du har god förståelse för vikten av konkurrensneutralitet och oberoende i uppdraget och en förvaltning som hanterar både beställar- och utförarperspektivet samt ur ett brukarperspektiv rätten att välja utförare inom daglig verksamhet och hemtjänst.
I denna rekrytering kommer vi att använda oss av personlighets- och kapacitetstest för urval till intervjuer.
Välkommen att söka!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Som medarbetare i Göteborgs Stad
- jobbar du för en bra och meningsfull vardag för alla göteborgare.
- har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
- får du via vår förmånsportal välja vilka förmåner du vill ta del av, från friskvårdsbidrag, cykelbidrag till förmånlig avbetalning av västtrafikkort till andra rabatter och erbjudanden.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag:
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Artiklar i detta ämnet
- Samverkan fack och arbetsgivare