Enhetschef för MiniMaria Göteborg

Enhetschef för MiniMaria Göteborg

Arbetsbeskrivning

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag.
Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser.
Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad.

Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss!

ARBETSUPPGIFTER
MiniMaria har 12 socialsekreterare samt samordnare. Verksamheten drivs med gemensamt huvudmannaskap med Västra Götalandsregionen, Beroendekliniken, vilket betyder att teamen är tvärprofessionella och har medarbetare från både sjukvård och socialtjänst. MiniMaria har mottagning i Gamlestan, på Norra Hamngatan och på Vågmästareplatsen.
Du har ansvar för verksamhetsutveckling, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Du leder, planerar, utvecklar och följer upp arbete och uppdrag utifrån mål och planer. Du ansvarar för att effektivisera arbetsprocesser och ta vara på medarbetarnas kreativitet samt utveckla samarbetet internt och externt. Du har ett nära samarbete med Beroendeklinikens enhetschef, ni tar ett gemensamt ansvar för medarbetare och verksamhet.
MiniMarias mål är att motverka alkohol- och drogmissbruk bland ungdomar i Göteborg. Verksamheten vänder sig till ungdomar upp till 21 år som har frågor eller problem med droger samt deras anhöriga. En viktig utgångspunkt är att nå unga människor i ett tidigt skede av missbruket för att förhindra att det utvecklas till ett beroende samt att arbeta hälsofrämjande utifrån en helhetssyn. Arbetet ska bedrivas utifrån kunskapsbaserad praktik.
Mottagningens uppdrag är att:
- Erbjuda information, rådgivning och behandling i öppna former, utifrån den unges behov.
- Genomföra och utveckla arbetsformer för tidiga insatser.
- Stödja ungdomarnas familjer och sociala nätverk.
- Komplettera befintliga resurser i socialtjänsten och sjukvårdens övriga verksamhet och arbeta i nära samverkan med dessa.
- Förmedla samlad kunskap (till ungdomar, föräldrar och professionella) om droger, trender i missbruksmönster och erfarenheter av rådgivnings- och behandlingsinsatser.
Ny lagstiftning och mer komplexa behov hos unga med missbruksrelaterad problematik kommer sannolikt påverka inriktningen på verksamheten. Du kommer att förbereda verksamheten för att kunna hantera förändrade förutsättningar.
MiniMaria ingår i avdelningen Stadenövergripande uppdrag Barn, familj och trygghet. Vi har flera uppdrag som gränsar till varandra vilket kräver nära samverkan mellan enheterna. I vår ledningsgrupp finns ett stort engagemang och vi har gott stöd i varandra. Avdelningen har två verksamhetsutvecklare som stöd till cheferna i kvalitets- och utvecklingsarbetet. Arbetet är omväxlande och du deltar i stadens övergripande utvecklingsarbete, samt de samarbeten verksamhetsområdet har med samverkanspartners både inom och utanför förvaltningen.

KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har flerårig ledarskapserfarenhet. Du har också arbetat med strategiska utvecklingsfrågor och har erfarenhet av brukarnära verksamheter. En gedigen kunskap och arbetslivserfarenhet inom socialtjänst är ett krav. Du har mycket god vana vid att samverka med externa parter. Det är meriterande om du har arbetat i en politiskt styrd organisation och med förvaltningsövergripande frågor.

För att lyckas i ditt arbete behöver du som person ha en god förmåga att organisera arbetet mot utsatta mål där du ihop med medarbetarna har brukarna i fokus för verksamhetsutvecklingen. Du kan prioritera vad verksamheten ska fokusera på för att uppnå de satta målen. Du är lyhörd, har en mycket hög kompetens i att samarbeta med andra parter och du söker aktivt efter andras synpunkter.
Du är en person som har en god analytisk kompetens och förmåga att se hur du med ditt uppdrag kan bidra till helheten. Du ser möjlighet till förändringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas och arbetar aktivt för att skapa ett gott samarbetsklimat.
Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Anställningsintervjuer kommer att hållas vecka 49.

Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


16 december 2024

16 december 2024

16 december 2024