OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök.
I Landskrona stad med drygt 3300 medarbetare arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. Vår värdegrund ska genomsyra all vår verksamhet och vi ska vara en arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet. Här finns utrymme för dig med mod och handlingskraft och du får möjlighet att utvecklas.
Vill du vara med och påverka utvecklingen i en av Skånes mest spännande städer? Välkommen med din ansökan! I Landskrona stad arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. BRA är fundamentet som alla våra medarbetare bär med sig i sitt arbete och sina möten med kommuninvånare, kollegor, myndigheter och andra aktörer. Vi har ett professionellt och respektfullt bemötande, oavsett vem vi möter. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, där vår värdegrund avspeglar sig i all vår verksamhet. Vi vet, att olikheter bland oss medarbetare berikar och utvecklar. Med vår personalpolitik skapar vi en BRA arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet, har inflytande, lust att lära och möjlighet att utvecklas. Och det är - precis som vår värdegrund - BRA.
Omsorgsförvaltningen ger äldre och personer med fysiska och psykiska funktionshinder service och omvårdnad. Vår målbild är att se till varje människas behov och skapa förutsättningar för ett friskare och självständigare liv.
Tjänsten är lokaliserad under Uppdragsavdelningen som består av avdelningschef, förvaltningens övergripande styr och stödfunktioner. Uppdragsavdelningen uppdrag är att att samordna, utveckla och förbättra förvaltningens uppdrag och arbete samt för att säkerställa god kvalitet och nå uppsatta verksamhetsmål.
VÄLKOMMEN TILL OSS!
ARBETSUPPGIFTER
Du ansvarar för att leda och styra det dagliga arbetet för biståndshandläggare SoL och LSS i ett nära operativt ledarskap, men huvudansvar för verksamhet, personal, budget och arbetsmiljöansvar. Du leder mot förvaltningens mål och ser till det råder en bra arbetssituation i ett krävande, utmanande men också givande och utvecklande uppdrag. Som enhetschef hos oss behöver du kunna leda både här och nu men också tänka nytt, långsiktigt och hållbart.
Vi vill att du är en ansvarstagande, strukturerad och fysiskt närvarande chef. Du stödjer och coachar samt främjar utveckling, innovation och effektiva arbetssätt. I ditt uppdrag ska du förstå verksamhetens helhet och behov och kunna förklara det såväl internt som externt. Du ansvarar för att enheten håller god kvalitet gällande rättssäker handläggning, där utredningar utmynnar i välgrundade bedömningar och beslut samt att beviljade insatser följs upp och utvärderas kontinuerligt.
Du är första linjen chef och ansvarar för 18-22 medarbetare inklusive vikarier och leder, planerar, utvecklar och följer upp arbetet. Du har ansvar för myndighetsutövningen för alla åldrar för medborgare som tillhör personkrets enligt LSS samt för medborgare 18+ som är i behov av insatser enligt socialtjänstlagen (hemvård/särskilt boende). Du ser till att medborgaren får rätt bistånd i rätt tid samt att bistånden följs upp och utvärderas både i relation till den enskilde och i relation till avdelningens uppdrag och behov. Du arbetar med förbättringar genom att kontinuerligt utveckla metoder och förhållningssätt i utrednings- och uppföljningsarbetet samt samarbetar med andra aktörer runt medborgaren. Det finns stor frihet att forma uppdraget så som du önskar utifrån de ramar som är satta från politik och förvaltning och du skapar förutsättningar för teamet och medarbetarna att växa, vilja och våga. Det är viktigt att du känner dig trygg i att föredra ärenden för arbetsutskott och nämnd och redogör årlig statistik och vid behov annat till politik och andra intressenter samt arbetar kunskaps- och processorienterat.
KVALIFIKATIONER
Du har en utbildningsbakgrund som socionom eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig samt dokumenterat ledarskap inom myndighetsutövning och biståndsbedömning SoL och LSS. Vidare är du kunnig och trygg gällande regler och lagstiftning inom arbetsområdet. Du har också nödvändiga kunskaper i arbetsrätt, arbetsmiljö och dess tillämpning i det vardagliga arbetet.
För att lyckas i rollen behöver du vara mål-, kvalitet- och resultatorienterad samt kunna leda dig själv och arbetar mot uppställda mål och göra de levande i vardagen. Du behöver kunna samspela med såväl dina medarbetare, kollegor inom uppdragsavdelningen samt andra parter för att utvecklas tillsammans och för att uppnå förvaltningens gemensamma målsättning och ha en god balans mellan reflektion och handlingskraft. Du behöver vara trygg och modig i ditt ledarskap samt vara en god kommunikatör och har ett öppet och positivt förhållningssätt i mötet med andra.
Ditt ledarskap är tillitsbaserat och du är trygg i dig själv men också trygg inom ledarskap såväl som det formella chefskapet. Genom din goda kommunikativa förmåga och ditt personliga engagemang kan du motivera och engagera våra medarbetare och skapa förutsättningar för att de ska utvecklas. Att arbeta med verksamhetsperspektiv mot uppställda mål och ökad kvalitet är en självklarhet för dig. Du arbetar resultat, utvecklingsinriktat och långsiktigt samt är strukturerad och systematisk. Du har ett intresse för digital utveckling och uttrycker dig väl i tal och skrift. Som person har du god samarbetsförmåga och förmåga att skapa ett brett förtroende. Minst tre års erfarenhet av chef- och ledarskap inom myndighetsutövning.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länken i annonsen. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan, då den bedöms gentemot andra sökande. En ansökan till Landskrona stad är en allmän handling.
Läs mer om oss på: landskrona.se/Jobba hos oss
I denna rekrytering har vi tagit ställning till olika rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Ann-Margreth Lövgren
0418-470357
tf enhetschef Ann-Mari Frödin
0418-470465
Enhetschef Margaretha Seglert
0418-470372
Avdelningschef Valdemar Hansson
0418-470414
HR-chef Charlotta Ankarlilja
HR-specialist Magdalena Glans