Enhetschef för nämndsekretariat, beredning och utredning

Enhetschef för nämndsekretariat, beredning och utredning

Arbetsbeskrivning

KLK Stab - Kansli

Intresserad av den politiska dagordningen?
- även ur ett processperspektiv?

Vill du leda en nybildad enhet som består av kommunens samlade nämndadministration samt berednings- och utredningsfunktioner inom Uppsala kommun? Är du dessutom en skicklig ledare med hög integritet och fingertoppskänsla? Då kan detta vara jobbet för dig!

Vi söker dig som har ett starkt intresse för processer i allmänhet och för en förvaltningsgemensam kommunal ärendeprocess i synnerhet. Du är dessutom genuint intresserad av demokrati- och samhällsfrågor och har goda kunskaper inom den lagstiftning som styr den kommunala verksamheten.

Ditt uppdrag
Du ska leda utvecklingen av enheten till en modern, digital, effektiv och serviceinriktad enhet som aktivt bidrar till att våra förtroendevalda, medarbetare samt medborgare får bästa möjliga service. I ditt uppdrag ingår även att arbeta strategiskt med ett processinriktat kvalitets- och utvecklingsarbete. Stort fokus kommer att ligga på att fortsätta den digitala utvecklingen av Uppsala kommuns ärendeprocess. I arbetet ingår också att dimensionera enheten utifrån kommunstyrelsens, kommunfullmäktiges, nämndernas och förvaltningarnas behov och prioriteringar. Detta innebär att ha en god och lyhörd dialog med politik, förvaltningar och dina medarbetare.

Inom enheten finns idag 14 kvalificerade och engagerade medarbetare som under din ledning ska säkerställa en kvalitetssäkrad, välfungerande, samordnad och rättssäker ärendeprocess till Uppsala kommuns samtliga nämnder samt till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Enhetens utredare ansvarar för att koordinera och skriva ärenden, motionssvar och remissyttrande samt genomför kommunövergripande utredningar till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Under din ledning ansvarar enheten för ärendeberedningen till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Vidare arbetar enheten med att utbilda och stötta kommunens handläggare och chefer i ärendeberedning.

Du kommer att ingå i kansliavdelningens ledningsgrupp. Rollen innebär verksamhets-, personal- och arbetsmiljöansvar samt budget- och uppföljningsansvar.

Din bakgrund
Du har examen inom juridik eller statsvetenskap, alternativt annan relevant akademisk utbildning i kombination med lång erfarenhet av liknande arbete inom en politiskt styrd organisation. Du är en rutinerad chef/ ledare med mycket goda kunskaper om arbete i offentlig förvaltning och de lagar som styr den kommunala verksamheten. Du har god kännedom om moderna dokument- och ärendehanteringssystem och om du har arbetat med just ärendehantering och beredningsprocesser i en politiskt styrd verksamhet är det en fördel.

Övriga meriter för tjänsten är erfarenhet av att driva relevanta utvecklings- och verksamhetsfrågor, samt god förmåga att verka i en rådgivande och/ eller handledande roll. Du behärskar svenska i tal och skrift och om du dessutom är en skicklig skribent är det meriterande.

Som ledare är du strategisk, tänker övergripande och kan se de långsiktiga konsekvenserna av dina beslut. Du har en utpräglad förmåga att se helheter och förstå frågeställningar utifrån olika perspektiv. Som person är du lugn och kommunikativ och din omgivning uppfattar dig som behaglig och smidig att samarbeta med. I kombination med god ledarskapsförmåga innebär det i förhållande till dina medarbetare att du upplevs som en trygg, lyhörd och tydlig ledare. Du ser ett strukturerat arbetssätt som en väg till effektivitet och är bra på att prioritera ditt arbete och fokusera på rätt saker.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten kontakta kanslichef Åsa Nilsson Bjervner, 018-7271326. Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Britt Pedersen, 018-7276712. Vi planerar att genomföra intervjuer v. 17.

Facklig företrädare:Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49. SACO Erik Önnevall 018-7272185, Akavia Jonny Eliasson, 018-7272212.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, säkerhet och beredskap samt kansli.

Enheten för nämndsekretariat, beredning och utredning ingår i kommunledningskontorets avdelning för kansli. Inom avdelningen återfinns även enheten för registratur, enheten för juridik samt Stadsarkivet. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service.

Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 mars 2020
  • Ansök senast: 13 april 2020

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


22 november 2024

21 november 2024

20 november 2024