OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enhet Nya stödtjänster och nätutnyttjande är en nybildad enhet som får ansvar för marknadsutveckling i syfte att säkerställa nya förmågor genom tillräckliga incitament för en fortsatt säker systemdrift och ett effektivt nätutnyttjande. Detta innebär såväl utveckling av nya marknader som andra ersättningsmodeller och incitament via exempelvis tariffmodellen. Omställningen av elsystemet visar på behov av nya förmågor, såväl icke-frekvensrelaterade stödtjänster som avhjälpande åtgärder av olika slag.
Om tjänsten
Som enhetschef för Nya stödtjänster och nätutnyttjande ansvarar du för att tillsammans med enhetens medarbetare att forma denna nya enhet. Initialt kommer fokus ligga på att klargöra ansvarsområden och genomföra rekryteringar av de vakanta tjänster som finns inom enheten.
Dina arbetsuppgifter
Rollen innefattar verksamhetsansvar så väl som personalansvar för de medarbetare som bemannar enheten. Du kommer att ansvara för enhetens verksamhetsutveckling samt att planera, genomföra och följa upp arbetet inom enheten. Du har också budgetansvar för verksamheten.
I rollen är du en del av avdelning Elmarknads ledningsgrupp. Du kommer att representera avdelningen i olika interna och externa sammanhang.
Du kommer också bemanna ett antal styrgrupper för de utvecklingsprojekt som enheten är beställare, resursägare eller mottagare för.
Din bakgrund
Du behöver ha
• Minst 3 års arbetslivserfarenhet från elmarknaden, men gärna fler.
• Minst 5 års arbetslivserfarenhet från elbranschen
• Erfarenhet av arbete som kopplar till några av de sakområden som ingår i enhetens ansvar.
Det är meriterande om du har
• Erfarenheter av ledarskap
• Erfarenhet av budget- och personalansvar
• Erfarenhet av förhandlings- och avtalsarbete
• Erfarenhet av förändringsledning
• Erfarenhet av implementering av europeiskt regelverk och kännedom om lagstiftning inom delar av sakområdet
Dina personliga egenskaper
Det är viktigt att du kan ta initiativ, sätta igång saker och uppnå resultat. Du behöver också ha en helhetssyn och se hur din roll kan bidra i arbetet.
Du är lösningsorienterad och kan snabbt anpassa dig till ändrade förutsättningar. Du behöver också vara öppen och kommunikativ då din roll innebär många kontaktytor både inom och utanför organisationen. Affärsmässighet är en grundförutsättning för ditt arbete.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Malin Stridh tel. nr.070-508 84 22 alternativt HR-partner Ann-Britt Andersson, tel. nr. 070-602 67 70. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 97. Du når oss också via e-post: förnamn.efternamn@svk.se.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast den 5 december 20121. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.