OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sektor omsorg har drygt 500 medarbetare och är uppdelad i tre verksamheter; Äldreomsorgen, Socialt stöd och Vård och omsorg.
Personlig assistans är organiserad inom verksamhetsområdet Vård och omsorg. Inom Vård och omsorg ingår även kommunal hälso- och sjukvård, Korttidsenhet samt sektor omsorgs Service- och utvecklingsenhet. Som enhetschef ingår du i verksamhetsområdets ledningsgrupp och har ett nära samarbete med övriga enhetschefer och din närmsta chef som är verksamhetschefen för Vård och omsorg.
För oss är utveckling, kreativitet och nytänkande viktiga delar för att kunna möta nuvarande men också framtida behov. Vi vill skapa verksamheter som ständigt förändras och anpassas utifrån människors olika behov av stöd och utifrån hur samhället utvecklas.
Vill du vara med och utveckla arbetssättet inom personlig assistans? Ser du möjligheter och vill du vara med och bidra till att personer med behov av personlig assistans, kontaktperson eller ledsagning får insatser med god kvalitet? Då kan du vara den vi söker som tar över efter vår kollega som går vidare till annat uppdrag inom kommunen!
Dina arbetsuppgifter
Som enhetschef ansvarar du för att verksamheten bedrivs i enlighet med lagar, förordningar och de politiska målen i kommunen. Du ser till att verksamheten håller en god kvalitet utifrån givna ramar. Du planerar och utvecklar verksamhet i samarbet med dina medarbetare, kollegor och övriga professioner som till exempel sjuksköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut och handläggare. Ansvar för enhetens budget, personal och arbetsmiljö ingår i uppdraget.
Som enhetschef kommer du även ansvara för kontaktpersoner, ledsagarservice samt avlösarservice enligt LSS. Det innebär att du rekryterar kontaktpersoner och ledsagare utifrån individens intresse och behov.
Då vi står inför lagförändringar samt att regeringen utreder huvudmannaskapet för personlig assistans behöver vi vara beredda på att anpassa och utveckla arbetssätt och organisation utifrån ny lagstiftning och nya behov. Det innebär att ditt uppdrag kan komma att förändras över tid.
För att skapa verksamhet som erbjuder insatser med god kvalitet behövs ledarskap och arbetssätt som präglas av samverkan, kreativitet och nytänkande, inte minst för att klara rekryterings- och bemanningsutmaningar.
Om dig
Vi söker dig som har en akademisk examen inom Socialpedagogiska programmet, Socionomprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du bör även ha dokumenterad ledarerfarenhet samt god kunskap om funktionshinder och gällande lagstiftning. Meriterande är att du också har kunskap och erfarenhet av personlig assistans.
Som ledare är du tydlig, handlingskraftig, lyhörd, har en förmåga att engagera medarbetarna och skapa trygghet och delaktighet samt ser verksamheten ur ett helhetsperspektiv. Samverkan internt och externt är en viktig del av arbetet för att vi ska klara av att leverera kvalitet i framtiden.
Du har goda kunskaper om de regelverk som styr verksamheten. Du behöver vara väl förtrogen med ekonomi- och personalfrågor. Du har en god förmåga att uttrycka och formulera dig i både tal och skrift. Du behöver ha en god datorvana då vi arbetar i flera olika verksamhetssystem.
Uppdraget innebär många personliga möten med såväl medarbetare, brukare och närstående. Du behöver därför som person ha lätt för att knyta kontakter med andra människor, skapa förtroende samt upprätthålla goda och tillitsfulla relationer.
Sist men inte minst bör du vara skicklig på att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och ha intresse för målgruppen
Övrigt
Placering: Sektor omsorg, Vård och Omsorg
Arbetstid/varaktighet: Tillsvidare heltid
Tillträdesdag: 23-03-01-eller enligt överrenskommelse
Körkort: B-körkort är ett krav
Lön: Individuell lönesättning, ange löneanspråk.
Sista ansökningsdag: 2023-01-22
Kontaktpersoner: Verksamhetschef Anneli Karlsson 0304-33 47 05
Fackliga kontaktpersoner: Facklig representant nås via kommunens växel 0304-33 40 00
För alla personer som ska arbeta inom skola eller HR enheten/Ekonomienheten, chefstjänst inom sektor omsorg samt med direkt stöd till brukare inom sektor omsorg kommer utdrag från belastningsregistret genomföras innan anställning kan ingås.
För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivaren.
Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår webb: www.orust.se
Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.