OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Konsument- och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi erbjuder även konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Från och med 2021 driver vi också stadens medborgarkontor och har fått ett utökat demokratiuppdrag. Tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. På vår förvaltning är vi cirka 200 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Är det du som får andra att växa?
Konsument- och medborgarservice söker nu en enhetschef till vår svarsgrupp mot bolag i Göteborgs stad.
Du har fokus på enhetens uppdrag och dem vi är till för. Du är ansvarig för den dagliga driften av din enhet.
Som enhetschef driver du utvecklingen av enheten och arbetar med ständiga förbättringar och för att skapa en verksamhet med god kvalitet. Du motiverar, stöttar och inspirerar dina medarbetare mot gemensamma mål. Du säkerställer en bra och hälsofrämjande arbetsmiljö. I förvaltningens organisation är det extra viktigt att tänka nytt, skapa nya samarbetsformer och att bygga en kultur som bidrar till att vi når vår vision.
När du leder enheten utgår du från verksamhetens grunduppdrag, behoven hos dem vi är till för, förvaltningens vision och de politiska målen. Du tar fram och planerar aktiviteter i god tid och säkerställer en effektiv verksamhet bland annat med verksamhetsutveckling med hjälp av digitalisering. Du ser till att planerade aktiviteter genomförs och följer upp resultat. Du har personal, arbetsmiljö och resultatansvar och ansvarar för en ekonomi i balans.
Du rapporterar till avdelningschef och ingår i avdelningens ledningsgrupp.
Avdelningen är ny och består av uppdrag som tidigare varit organiserade för sig. Du ska bidra till att bygga upp den nya avdelningen. En särskilt viktig del i det är att arbeta för att skapa synergier och samarbete inom avdelningen.
Du är också en del av förvaltningens ledarforum och ska bidra till att vi agerar som en förvaltning och är lätta att samarbeta med. Det ingår i uppdraget att utveckla kontakter och samarbete både externt och internt.
I enheten svarar vi för bolag och stiftelser i Göteborgs stad.
KVALIFIKATIONER
Du har relevant högskoleexamen och chefserfarenhet från kundservice/kundtjänst eller medborgarservice där du haft budget - och personalansvar. Du kan också planera och fördela arbetet på ett bra sätt.
Tidigare erfarenhet av att arbeta med samtalsstyrning är meriterande och det är också erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete samt erfarenhet från offentlig förvaltning,
Har du tidigare erfarenhet från en ledande befattning inom projektledning så är det också meriterande.
Som person vill vi att du är trygg i dig själv och har lätt för att kommunicera. Du lyssnar in andra människors synpunkter och perspektiv och skapar delaktighet och engagemang hos dina medarbetare. Du kan också arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål.
Viktigt är också att du är mål- och resultatorienterad och har förmåga att omvandla mål till en konkret handling och kan upprätta aktiviteter utifrån uppdrag och behov hos dem vi är till för.
Du kan också ta initiativ till förändring och skapar förutsättningar för nya idéer och utveckling och är snabb, produktiv och motiverad. Du är driven och har ett stort engagemang och entusiasm för ditt arbete.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet
ÖVRIGT
Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi erbjuder en arbetsplats med verksamheter i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierade kompetenser. Förvaltningen ligger centralt i Göteborg i trevliga lokaler och vi har medarbetarförmåner så som flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.
Pga sommarsemestrar besvaras eventuella frågor tidigast vecka 31
I processen ingår en heldag av tester vid Göteborgs stads Center för ledarutveckling för slutkandidater. Datumen för testdagarna är fastställda till 24 och 26 augusti.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringsystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan.
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.