OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Avdelningen har i dagsläget en enhet för systemadministration. Denna kommer att delas upp i två enheter och det är till den nyskapade enheten vi nu söker en enhetschef. Anställningen är placerad inom avdelningen Lön 1 för lönerelaterade tjänster som har verksamhet i Gävle,Stockholm, Eskilstuna och Norrköping. Avdelningen ansvarar i dagsläget för ett tjugotal kunder och på den nyskapade enheten kommer det att finnas cirka 15 medarbetare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Du leder dina medarbetare med respekt och intresse, ger stöd och skapar förutsättningar för deras utveckling. Du säkerställer en god arbetsmiljö i din grupp. Du tar ansvar för att organisera, planera och utveckla enheten utifrån ett helhetsperspektiv och förväntas ha ett nära samarbete med övriga enheter och avdelningar på myndigheten.
Ett viktigt uppdrag är att vidareutveckla vår verksamhet och delta i förändringsarbeten som bl. a innebär digitaliserade arbetssätt, utveckling av rutiner och arbetsprocesser inom ditt verksamhetsområde.
Under kommande år har vi ett tillflöde av nya kunder och inom enheten finns systemadministratörer och verksamhetsspecialister som har en viktig roll i anslutningarna av nya kunder.
I din roll som enhetschef har du personal-, resultat och budgetansvar inom ditt ansvarsområde och du rapporterar till avdelningschef samt ingår i avdelningens ledningsgrupp.
Kvalifikationer:
Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning inom det samhällsvetenskapliga-, system-/datavetenskapliga området eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant
• Minst tre års erfarenhet som personalansvarig chef
• Erfarenhet från att ha arbetat med systemadministration
Vidare ska du:
• Vara en person med god ledarskapsförmåga; motiverar, skapar engagemang och delaktighet
• Ha en god kommunikativ förmåga både muntligt och skriftligt
• Vara strukturerad, kunna prioritera, hantera problem och fatta beslut
• Ha helhetssyn för att trivas med arbete i offentlig verksamhet där du är en del i en större helhet
• Vara utvecklingsorienterad och trivas med att arbeta i en dynamisk och föränderlig miljö
• Ha lätt för att samarbeta med andra
Dessutom är det meriterande om du har erfarenhet av/kunskap om:
• Systemförvaltning inom löneområdet Heroma
• Regelverk och avtal inom det statliga området
• Arbete inom verksamhetsområdena lön eller ekonomi
• Erfarenhet av att arbeta med tjänsteleveranser i nära samarbete med leverantör
• Erfarenhet av att leda i förändring
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Gävle, Stockholm, Norrköping eller Eskilstuna. Resor förekommer i tjänsten.
Tillsättning enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 16 december. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Motivera i din ansökan hur du uppfyller kvalifikationerna för tjänsten.
Intervju planeras att hållas vecka 2-3.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.