OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
VI ERBJUDER DIG
Vi erbjuder dig en mycket intressant chefsroll inom området upphandling, registratur och arkiv i en spännande miljö där Sveriges ekonomiska utveckling står i fokus.
DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Som enhetschef för upphandling/registratur/arkiv (URA) leder du enheten tillsammans med medarbetarna. Du ansvarar för att staka ut övergripande inriktning och gemensamt med medarbetarna sätter ni mål, planerar, koordinerar och följer upp enhetens arbete. Som enhetschef driver du både strategiska och operativa frågor för enhetens utveckling. Enheten spelar en mycket viktig roll i Riksbankens verksamhet då funktionerna på enheten är avgörande för en professionell handläggning av upphandlingsfrågor såväl som arkiv- och diariefrågor. Du kommer in i ett mycket viktigt skede då vi står inför en fortsatt utveckling av arbetsprocesser och med ökad digital informationshantering i fokus.
DITT TEAM
Enheten URA ingår i avdelningen för verksamhetssupport som består av ett 80-tal medarbetare fördelat på 9 enheter. Avdelningen har många skilda funktioner med det gemensamma målet att skapa rätt förutsättningar för Riksbankens huvudsakliga verksamhet. Som enhetschef ansvarar du över ditt team som består av 7 medarbetare. I rollen som enhetschef rapporterar du till avdelningschefen för verksamhetssupport och ingår i avdelningens ledningsgrupp där avdelningens frågor drivs gemensamt med fokus på utveckling. Du har även många interna kontakter inom andra enheter och avdelningar samt med andra myndigheter.
MER OM DIG
Vi söker dig som har universitetsexamen inom juridik med en bakgrund och erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning. Du har mycket goda kunskaper om förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess. Du är en engagerande ledare med ett genuint ledarskapsintresse och flerårig erfarenhet av personalledande arbete. Som ledare har du därmed en mycket god förmåga att motivera, engagera och skapa delaktighet i syftet att arbeta för verksamhetens uppdrag och mål.
Förutom flerårig erfarenhet av personalledande arbete, är du också mycket erfaren inom verksamhetsplanering och budgetarbete. Tjänsten innebär samordning av aktiviteter under tidspress som till stor del sker i samarbete med olika intressenter både inom och utom en organisation. Det är därför önskvärt att du har vana av ledning och koordinering av större projekt.
Som person är du analytisk, strukturerad och kreativ med mycket gott omdöme och du har en utomordentlig samarbets- och kommunikationsförmåga. Då Riksbanken är en myndighet med en offentlig och komplex verksamhet är det viktigt att du har en helhetssyn där du ser till hela verksamhetens bästa när det kommer till beslut och agerande. Det ställer krav på hög integritet och ett gott omdöme. Det är viktigt att du är mycket bra på att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Kunskaper inom upphandlingsrätt är meriterande.
MER OM TJÄNSTEN
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde så snart som möjligt. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och kräver svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning innefattande registerkontroll, säkerhetssamtal och särskild personutredning kommer att göras på slutkandidaten.
ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling.
Huvudkontoret är beläget på Brunkebergstorg mitt i centrala Stockholm. Som anställd på Riksbanken tar du del av bra förmåner som bland annat generösa semestervillkor, möjlighet till ledarledda träningspass och gym, friskvårdsbidrag och subventionerad massage. Följ oss även på linkedin, facebook och twitter för att se våra senaste uppdateringar. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här.
INTRESSERAD?
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev samt urvalsfrågor senast den 28 april. Logiska tester och arbetsprov ingår som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaten, vilket innebär att du lämnar in examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning och vi kontrollerar att dessa stämmer. Du kan välja att ladda upp relevanta dokument redan vid ansökningstillfället eller så lämnar du dessa längre fram i processen. Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta avdelningschef Marianne Olsson 08-787 07 46 eller HR-chef Christina Jacobsson 08-787 03 60. Välkommen med din ansökan!