Enhetschef för utförare av kommunala LSS-insatser

Enhetschef för utförare av kommunala LSS-insatser

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta!

Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi. Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare, genom professionellt och respektfullt bemötande.

I avdelningen Myndighet och Uppdrag funktionsnedsättning (MoUf) ryms idag Myndighet och Uppdrag (en enhet för myndighetsutövning) samt sex utförarområden. Avdelningen kommer inför 2022 övergå till en ren utförarverksamhet inom socialförvaltningen. 

Avdelningens ledningsgrupp består av avdelningschef och idag sju enhetschefer samt stab.
Avdelningens uppdrag utgår från biståndsbeslut fattade av Myndighet och uppdrag och utförare arbetar med stöd i det dagliga livet till brukare och klienter.

Avdelningen omfattar grupp- och servicebostäder, korttidsvistelse LSS, daglig verksamhet och sysselsättning, bemanningspool med boendestödjare, ledsagare, avlösare och kontaktpersoner samt personlig assistans. Verksamheten utgår från ett salutogent (hälsofrämjande) och systemteoretiskt förhållningssätt för att våra brukare ska ha möjlighet att känna att tillvaron är meningsfull, begriplig och hanterbar. Målsättningen är att främja jämlikhet i levnadsvillkor och delaktighet i samhället samt att den enskilde får möjlighet att leva som andra med inflytande och medbestämmande över sitt liv och de insatser som ges.

Då en av våra enhetschefer med ansvar för personlig assistans samt en gruppbostad valt att gå vidare till annan tjänst, söker vi nu dig med högt ställda ambitioner att fortsätta driva enhetens utveckling framåt och ta en aktiv roll i vår ledningsgrupp.

Arbetsuppgifter
Som enhetschef har du budgetansvar och hanterar ersättningar/anslag på ett sådant sätt att möjligheten för ekonomisk styrning av förvaltningen optimeras.
Du ansvarar för personal inom din verksamhet och därmed följande arbetsmiljöansvar. Du tar till vara på den kompetens som finns inom dina arbetsplatser samt utvecklar och bygger upp personalgrupper samt driver framtagandet av processbeskrivningar, rutiner och nya arbetssätt. Som enhetschef säkerhetsställer du att rätt kompetens finns i verksamheten såväl idag som ur ett långsiktigt perspektiv varför schemaläggning, rekrytering, utbildning och stöd av medarbetare samt samverkan med andra enheter och huvudmän utgör en stor del av ditt arbete. Även omvärldsbevakning, rapporter och analyser utgör den stor del av arbetet för att verksamheten ska kunna kvalitetssäkras och utvecklas.

Du har det yttersta ansvaret att säkerställa att beviljade biståndsbeslut verkställs med god kvalitet utifrån gällande lagar och förordningar. Tillsammans med avdelningschef och andra enhetschefer ingår du och tar aktiv del i avdelningens ledningsgrupp. Samtliga enhetschefer i ledningsgruppen täcker varandras uppdrag vid frånvaro.

Kvalifikationer
Vi söker dig med socionom- eller beteendevetarexamen (eller annan utbildning vilken arbetsgivaren bedömer likvärdig) och trivs i rollen som ledare.
Du har flerårig erfarenheter av arbete med personer med funktionsnedsättning och/eller psykisk ohälsa, och kan handleda medarbetare i det dagliga arbetet med kollegor och brukare. Som person behöver du vara trygg i dig själv och i din chefsroll, behärska det svenska språket väl samt ha en god förmåga att kommunicera med andra både i tal och skrift.

God datavana och körkort är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet av IBIC.

Då vår omvärld och verksamhet är i ständig förändring söker vi dig som är kreativ, utvecklingsinriktad, stresstålig, strukturerad samt har intresse av att leda andra i socialt arbete. För att lyckas i uppdraget bör du ha erfarenhet av budgetarbete, förändrings- samt utvecklingsarbete och verksamhetsledning. Du är en god förebild för dina medarbetare, har ett positivt förhållningssätt och företräder Flens kommun med dess policy samt värdegrund.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper vid rekryteringen och söker medarbetare med rätt attityd, inställning och som delar Flens kommuns värderingar.

Övrigt
Tjänsten är heltid, tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Flens kommun tillämpar individuell lönesättning, och som enhetschef i Flens kommun arbetar du utifrån så kallad förtroendearbetstid (oreglerad arbetstid).

Vi erbjuder semesterväxling och friskvårdssubvention samt en arbetsplats med engagerade ledare och medarbetare där vi arbetar utifrån våra värdeord: stolthet, öppenhet, omtanke, respekt och ansvar.

Flens kommun arbetar aktivt för ökad jämställdhet och mångfald, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta.

Sista ansökningsdag 2021-11-12. Intervjuer sker löpande.

 

Kontaktpersoner

T.f avdelningschef Jim Caftemo, jimi.caftemo@flen.se

Chefsassistent Emelie Jansson, emelie.jansson@flen.se

Fackliga företrädare nås via kommunens växel 0157-43 00 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Flens Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 oktober 2021
  • Ansök senast: 12 november 2021

Liknande jobb


17 december 2024

Töreboda Kommun söker Enhetschef

Töreboda Kommun söker Enhetschef

17 december 2024