OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.
Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.
Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod
ARBETSUPPGIFTER
Vill du skapa förutsättningar, utveckla och driva kvalitetsarbetet i den nybildade förvaltningen för funktionsstöd? Vi söker en ny enhetschef till vår utvecklingsenhet.
Utvecklingsenheten är en strategisk stödenhet under avdelning Kvalitet och Utveckling, med uppdrag att på övergripande nivå stötta förvaltningen, driva utvecklingsarbete och att möta kärnverksamhetens efterfrågan och behov av stöd.
Enheten hanterar en mängd förvaltningsövergripande processer och uppdrag av stor strategisk vikt för såväl förvaltningsledning som nämnd. Uppdragen innebär bland annat att verka för nationella, regionala och lokala mål samt att stödja förvaltningen i implementeringen av dessa.
Du skapar förutsättningar för att arbetet bedrivs resurseffektivt och att rätt prioriteringar görs ihop med förvaltningens kärnverksamhet. Vårt uppdrag är att bidra till ökad livskvalitet, delaktighet och självständighet för personer med funktionsnedsättningar.
Enheten består av sakkunniga medarbetare inom olika områden såsom stadsutveckling, mänskliga rättigheter, hållbarhet, kvalitet och uppföljning, förenings- och organisationsstöd samt Socialt ansvarig Samordnare.
Som enhetschef har du det operativa ansvaret för personal, ekonomi, verksamhet, resultat och arbetsmiljö inom din enhet. På enheten arbetar 13 kunniga medarbetare tillsammans med dig. Du leder och samordnar utvecklingsarbetet i förvaltningen där dina medarbetare arbetar med olika uppdrag, såsom att skriva utredningar, svara på remisser, göra analyser och andra typer av uppdrag där de samarbetar och samverkar med olika professioner och kompetenser inom och utom förvaltningen. Du ansvarar också för förvaltningens arbete med att utveckla dialogen och samverkan inom rådet för funktionsstödsfrågor som leds av nämndens ordförande.
Enheten ingår i avdelning Kvalitet och utveckling och avdelningschefen ingår i förvaltningsledningen. Avdelningen har ett mångfacetterat uppdrag med en stor spännvidd i frågor. Du kommer ingå i avdelningens ledningsgrupp.
Som ledare beskriver sig avdelningschef Linda Wenthe som driven och engagerad, en strateg med stort målfokus att utveckla verksamheten för de vi är till för. Läs mer om Linda här: https://www.linkedin.com/in/linda-wenthe-80129816
Är du redo att möta utmaningen att leda kvalitetsarbetet inom Sveriges största förvaltning inom Funktionsstöd? Välkommen med din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har för tjänsten adekvat högskoleutbildning t.ex. inom beteendevetenskap, offentlig förvaltning, sociala omsorgsprogrammet, socionomprogrammet eller motsvarande. Du har dokumenterad chefserfarenhet samt erfarenhet av att arbeta strategiskt med utvecklingsarbete, samt erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation.
Det är meriterande om du även har erfarenhet av arbete med kvalitetsfrågor, arbete inom funktionshinderområdet samt erfarenhet av facklig samverkan.
Vi söker dig som är analytisk, har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information. Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde. Du tänker långsiktigt och har ett brett perspektiv på arbetsrelaterade frågor.
Du är snabb, produktiv och motiverad samt har ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra.
ÖVRIGT
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Som en del av urvalsprocessen kommer vi att använda oss av arbetspsykologisk testning. De sökande som uppfyller kraven kommer få testen skickat till uppgiven e-post. Kontrollera därför även skräpkorgen i din mail.
Intervjuer för denna tjänst kommer att hållas digitalt, och planeras till 21-22 december.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningens eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.