OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och göra vardagen enklare för Örebroarna? Örebro växer och vi växer med staden och våra örebroare. Genom vårt arbete bidrar vi till att skapa en attraktiv plats för både privatpersoner och företag att bo och verka i Örebro.
Om tjänsten
I rollen som enhetschef över Gata/Trafik arbetar du i en verksamhet som påverkar alla våra invånare, näringsliv och besökare. Arbetet på enheten har en stor inverkan på vårt dagliga liv och därför också en nära koppling till politiska beslut, transparens, dialog och tät uppföljning. Du jobbar mot gällande lagstiftning samt de kommunövergripande mål och riktlinjer som Örebro kommun verkar för.
I ditt uppdrag finns det stora investeringsvolymer som är kopplat till underhållsbehov och reinvesteringar på allmän platsmark, vilket gör att det är viktigt att du är insatt i entreprenadjuridiken och Lagen om offentlig upphandling.
Enheten Gata/Trafik består idag av cirka 45 medarbetare och utgörs av två underställda gruppchefer varav den ena ansvarar för den kommunala parkeringsövervakningen och den andra för gruppen myndighet/trafik. Direkt underställda enhetschefen är också ett antal ingenjörer.
Aktuella ansvarsområden för enheten är myndighetsutövning, trafikplanering, platsupplåtelse, belysning, trafiksignaler och planering av gatudrift och underhåll av allmän platsmark samt den kommunala parkeringsövervakningen.
I ditt uppdrag som enhetschef arbetar du i nära samarbete med såväl programområdet som våra övriga enheter där du driver din verksamhet framåt i utveckling och planering. Enhetschef för Gata/Trafik är direkt underställd verksamhetschefen för Park och Gata och ingår i verksamhetens ledningsgrupp. I uppdraget ingår mediakontakter.
Ansvarsområden
Huvudsakliga arbetsuppgifter :
• ekonomi-, personal- och verksamhetsansvar
• säkerställa verksamhetens mål och grunduppdrag
• budgetarbete
• efterleva arbetsmiljölagstiftning
• utveckla arbetsprocesser för enheten samt arbeta fram och följa upp enhets -och individmål
• stötta din verksamhet i att ta fram underlag för investeringar, samt genomföra planerade investeringar inom ditt verksamhetsområde
• upprätta ärenden och föredra i nämnd
• säkerställa medarbetarnas kompetensutveckling samt genomföra utvecklings- och lönesamtal
• säkerställa att verksamheten har ett medborgarperspektiv
Kvalifikationer
Du har akademisk examen eller motsvarande erfarenhet från ett eller flera verksamhetsområden som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt
• flerårig dokumenterad personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• erfarenhet och kunskap inom samhällsbyggnadsområdet
• kompetens inom området väghållningens juridik
• kunskaper om anläggningsarbete, främst inom belysning, gatu – och brounderhåll
• utbildning och erfarenhet inom entreprenadjuridik
• erfarenhet av offentliga investeringar kopplat till LOU
• B-körkort
Du har ett coachande ledarskap och ett värdegrundsbaserat arbetssätt, där tillit, trygghet, transparens och team är dina ledord. Att skapa samarbeten med personer på olika nivåer i organisationen är självklart för dig, likaså att bygga nya och stärka befintliga relationer. Att få andra att känna sig bekväma och etablera trovärdighet, förtroende och nå inflytande hos kunder och andra kontakter är något som du strävar efter. Du är samarbetsvillig och resultatorienterad men även självgående och initiativtagande med ett strategiskt och brett perspektiv på frågorna. Du bjuder in till dialog för att skapa delaktighet och uppmuntrar till ett arbetsklimat präglat av kreativa och innovativa lösningar.
Struktur, anpassning och planering är andra viktiga egenskaper som är viktiga för rollen och även förmågan att anpassa sig till nya omständigheter. I det dagliga arbetet förutser du eventuella utmaningar som kan dyka upp och följer upp arbetet mot enhetens mål. Du är positiv och entusiastisk även i tuffa situationer och förändrar ditt beteende för att anpassa dig till nya omständigheter. Vi ser att du är en person som har förmåga att driva på nya satsningar och gärna initierar, anpassar och styr upp utvecklings- och förändringsinsatser.
Som person har du självinsikt och mod att agera efter din egen övertygelse. Du har en förmåga att se dig själv och din verksamhet i sitt sammanhang och ur ett större perspektiv. Du är kommunikativ och kan uttrycka dig väl i svenska i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande är:
• erfarenhet av kommunalt, statligt och enskilt huvudmannaskap
• erfarenhet av arbete kring taxor och avgifter inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av att arbeta nära politiken via nämndarbete i en politiskt styrd organisation
• erfarenhet av att leda chefer
• erfarenhet av Bas P och Bas U
• erfarenhet av att arbeta med Office 365
Om företaget
Park- och gatuverksamheten är en del av Teknik- och serviceförvaltningen och som medarbetare hos oss får du ett meningsfullt jobb i en bred, samhällsviktig verksamhet som berör alla Örebroare. Varje dag.
På Park och gata blir du en del av ett 170 medarbetare stort gäng som med många olika kompetenser och högt engagemang skapar offentliga miljöer som är tillgängliga för alla. Vi arbetar nämligen för att Örebro ska vara en trevlig, trygg och ren stad md säkra och goda kommunikationer. Du kommer att utgå från Citypassagen men du hittar oss ofta ute på Örebros gator och i parker.
Vill du läsa mer om hur det är att arbeta inom Örebro kommun? Besök oss gärna på orebro.se/jobb.
Välkommen med din ansökan.
Artiklar i detta ämnet
- Bra ledare som chef
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniella Petersen
Cecilia Mannheimer
Emelie Özgun
Pontus Adolfsson
Konsultchef Katja Löfström
Maria Johansson
Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom
Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044