OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Den 1 juni 2022 får Sverige en ny oberoende myndighet - Fondtorgsnämnden.
Vill du vara med i arbetet att, tillsammans med professionella och engagerade medarbetare, utveckla fondutbudet inom premiepensionen och skapa de bästa förutsättningarna för en trygg och bra pension för Sveriges framtida pensionärer?
Nu söker vi dig som vill vara med och bygga upp och utveckla denna nya verksamhet i en kunskapsorienterad och modern organisation med en viktig roll i det svenska pensionssystemet. Den nya nämnden har ansvar för att handla upp, löpande analysera och granska premiepensionens fonder. För närvarande är det förvaltade kapitalet cirka 1000 miljarder kronor. Fondtorgsnämnden ansvarar för utbudet av fonder i det svenska premiepensionssystemet, där hållbarhet och kvalitet sätts i fokus.
Enheten, som idag heter Enheten för Fondtorgets förvaltning, etablerades 2018 inom Fondtorgsavdelningen på Pensionsmyndigheten. Enheten är ansvarig för granskning av premiepensionens fonder och fondförvaltare. Uppgifterna utförs av erfaren personal och med förfinade processer och rutiner. Enheten kommer att byta huvudman till Fondtorgsnämnden i juni 2022.
Som chef för enheten Operativ granskning och monitorering har du personal- och budgetansvar för 710 medarbetare, ingår i verksamhetens ledningsgrupp och rapporterar till kanslichefen. En central uppgift är att upprätthålla pågående verksamhet, vilken sker i nära samverkan med Pensionsmyndighetens verksamhet inom fondhandel och fondinformation till sparare. Samtidigt med detta ska enheten etablera nya interna processer och samverkansforum med nystartade enheter och i övrigt bidra till uppbyggnaden av Fondtorgsnämndens kansli.
Du har, tillsammans med kanslichefen och de andra enhetscheferna, ett helhetsansvar för att såväl enhetens uppdrag som nämndens mål nås. I detta ligger att medverka i nämndens utvecklings- och förändringsarbete och i detta samverka med Pensionsmyndigheten. Du ansvarar för att verksamheten bedrivs med hög kvalitet, effektivitet och kostnadsmedvetenhet.
Som enhetschef tillämpar du ett aktivt och närvarande ledarskap där du motiverar, skapar delaktighet och förutsättningar för medarbetarna så att ni tillsammans kan utveckla verksamheten. Verksamheten kräver ett gott tvärfunktionellt samarbete och du ansvarar för att utveckla samverkansformer såväl internt på enheten som med andra delar av nämnden som med näraliggande verksamhet på Pensionsmyndigheten. Arbetet innebär att du leder, fördelar, prioriterar och följer upp arbetet inom enhetens sakområden. Kvalitetssäkring, upprätthållande av en betryggande intern styrning och kontroll samt verksamhetsutveckling och stöd till övriga medarbetare inom verksamhetsområdet är andra viktiga delar av ditt uppdrag.
Tillsammans med övriga enhetschefer och kanslichefen, samt i samverkan med berörda chefer på Pensionsmyndigheten säkerställer du att nya rutiner och processer implementeras och efterlevs. I arbetet ingår löpande kontakter med Pensionsmyndigheten, fondförvaltare, Finansinspektionen och andra externa parter.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har relevant akademisk examen, exempelvis inom ekonomi, juridik eller liknande och som har flerårig erfarenhet från en personalledande position.
Du har erfarenhet av arbete inom fonder, pensioner och/eller privatpersoners sparande - antingen inom den finansiella sektorn eller vid myndighet.
Du har också:
- kunskap om relevanta finansiella regelverk såsom de regelverk som gäller för värdepappersbolag, fondbolag eller liknande
- god kunskap om fondbolags centrala processer och moderna finansiella riskmodeller samt kunskap om regulatoriskt arbete inom fond-, finans- eller försäkringsbranschen
- erfarenhet av kvalificerat utrednings- och analysarbete
- erfarenhet av arbete med verksamhetsutvecklings- och förändringsarbete med kravställning på IT-stöd samt av att arbeta i samverkan med både interna och externa parter för att åstadkomma resultat.
- god förståelse för de särskilda krav på förhållnings- och arbetssätt som uppdrag inom statlig verksamhet kräver.
Egenskaper:
Vi söker en chef med goda ledaregenskaper och en förmåga att skapa goda relationer såväl internt som externt. Du har förmåga att kraftsamla alla medarbetare att delta i utvecklingen av verksamheten och driva mot uppställda mål. Du bör vara analytisk, strukturerad och kvalitetsmedveten samt ha en vilja och förmåga att fatta beslut. Du har en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du motiveras av att bidra till samhällsnytta!
Övrigt:
Organisatoriskt leder du enheten för Operativ granskning och monitorering som rapporterar till Fondtorgsnämnden. Fondtorgsnämnden är en nämndmyndighet med Pensionsmyndigheten som värdmyndighet. Du kommer därför att formellt vara anställd på Fondtorgsavdelningen på Pensionsmyndigheten men vara placerad i Fondtorgsnämndens organisation vid Tumba Bruk i Botkyrka.
Då anställningen kan komma att bli placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer att genomföras innan anställning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Som en del i rekryteringsprocessen ingår arbetspsykologiska tester, intervjuer följt av referenstagning för slutkandidat.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Start enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan senast torsdag 21 april 2022
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
För mer information:
Avdelningschef Erik Fransson tel. 010-454 29 14
Fackliga representanter:
SACO; Linda Modin, 010-454 33 36
ST; Helena Blomkvist, 010-454 28 53
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekyteringssajter och liknande.