Enhetschef, hemtjänsten (ref.559)

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun är vi 4 300 anställda. Vi har över 220 olika yrken och här finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi är till nytta för kommuninvånarna varje dag och gör skillnad i samhället. Vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som hela tiden vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens. Detta vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen.

Omvårdnadsförvaltningen ansvarar för kommunens äldreomsorg och är kommunens näst största förvaltning med en budget på ungefär 510 mkr. På omvårdnadsförvaltningen arbetar idag ca 1200 medarbetare. Våra vanligaste yrken är undersköterskor/vårdbiträden, enhetschefer, biståndshandläggare och sjuksköterskor.

Sektion ordinärt boende ansvarar för hemtjänst, trygghetslarm, öppna verksamheter, dagverksamheter och mattjänst. Vi arbetar aktivt med ökat brukarinflytande vilket bygger på fyra grundprinciper:



• en tilltro till att kunden själv vet vad han/hon behöver och att kunden vill och kan ta ansvar

• en tilltro till att personalen har kompetens samt vill och kan ta ansvar

• en tilltro till att kunden tillsammans med personalen kan utforma och anpassa de dagliga insatserna efter kundens aktuella behov

• en tilltro till att en gemensam värdgrund garanterar att kunden upplever trygghet och kontinuitet och självbestämmande

Anställningsvillkor

Tjänsten är en tillsvidaretjänst och på heltid.

Arbetsuppgifter
Du kommer ansvara för en till två hemtjänstgrupper, totalt cirka 30 anställda. Som enhetschef ska du leda, planera, utveckla och utvärdera verksamheten. Detta sker utifrån beviljade biståndsbeslut enligt SoL och inom givna ekonomiska ramar och målsättningen är att brukaren hela tiden får en bra omsorg med hög kvalitet. I rollen som enhetschef har du hela ansvaret för exempelvis budget och arbetsmiljö. Du ska även leda, coacha och följa upp dina medarbetares insatser. Vi vill därför att du är en närvarande ledare som har lätt för att se dina medarbetare. Det är också viktigt att du är en god representant när det handlar om värdegrundsarbete, vi tycker att det är viktigt att hela tiden arbeta för att våra brukare ska tas emot av varm personal som har en positiv attityd till sitt arbete och som sätter värde i att få andra att må bra.

I den här rollen kommer du att gå kommunens omfattande ledarskapsprogram. Det finns även goda möjligheter att utvecklas som ledare genom mentorsskap.

Tillräckliga kvalifikationer (minimikrav)


• Högskoleexamen

• Tre års erfarenhet av att arbeta som ledare

• Svenska i tal och skrift

• Datavana

• B-körkort

Vi vill att du som person har:



• Kundperspektiv

• Ett tydligt ledarskap

• Handlingskraft och engagemang

• Förmåga att skapa ett gott arbetsklimat

• Intresse för utvecklingsarbete

• Förmåga att arbeta med god ekonomisk hushållning

Meriterande kvalifikationer


• Examen från sociala omsorgsprogrammet eller socialarbetarprogrammet

• Erfarenhet av intäktsfinansierad verksamhet

• Erfarenhet av att ha arbetat inom äldreomsorg

Anställningsvillkor
Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde snarast efter överenskommelse.

Övrig
I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Inför rekryteringsarbetet har Falu kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Upplysningar
Sektionschef Leif Ekman 023-82319

Fackliga företrädare
Vision, Elisabeth Johansson 023-87824
Ledarna, Karolina Roos 023-82022 eller Åsa Johansson 023-82747

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun Falun
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • enligt överrenskommelse
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 18 juni 2014

Liknande jobb


Enhetschef till Sjukvårdsapotek VGR SÄS

Enhetschef till Sjukvårdsapotek VGR SÄS

8 november 2024

Stationschef till Solna/Lidingö

Stationschef till Solna/Lidingö

25 november 2024