Enhetschef IFO Myndighetsutövning

Arbetsbeskrivning

Vård- och omsorgsförvaltningen
JUST NU SÖKER VI
Enhetschef IFO myndighetsutövning
ref.nr 64/2014

Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår en organisationsutveckling, för att stödja en tydlighet mellan myndighetsutövning och utförare av verksamhet, såväl kommunala som externa utförare utifrån avtal, entreprenader och LOV. Den ska även ge ökat fokus på systematik i utvecklings-, kvalitets- och uppföljningsarbetet och skapa en tydligare organisation.

Vill du vara med och utveckla och forma vår nya organisation kan vi erbjuda flera spännande tjänster i en socialtjänst med tydlig inriktning på samverkan och utbyggd öppenvård i egen regi. Förutom denna tjänst finns ytterligare en tjänst som enhetschef för öppenvård vakant samt två tjänster som familjebehandlare.

ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget innebär ett enhetschefsansvar för myndighetsutövning enligt gällande lagstiftning för individ- och familjeomsorg. Tillsammans med enhetschef för övrig myndighetsutövning kommer Du att ha ett ansvar i den nya organisationen för att utveckla arbetsformer för all myndighetsutövning med utgångspunkt i en rättssäker handläggning och hitta samverkansformer med utförarna med fokus på kvalitet för klient/brukare. Uppdraget kan därför komma att förändras något utifrån resultatet av utvecklingsarbetet.

Som enhetschef ansvarar du för personal, budget, arbetsmiljö, metodutveckling samt fungerar som ett bollplank i det dagliga arbetet. Du planerar, leder, utvecklar och kvalitetssäkrar verksamheten mot uppsatta mål och ekonomiska ramar och resultat. Enheten har ca 20 medarbetare. Som stöd för enhetschefen finns 1:e socialsekreterare med ansvar för metodarbetet kring myndighetsutövningen.

Du kommer att ingå i ledningsgruppen för området Myndighetsutövning och processtöd och Din närmaste chef är verksamhetschefen. I ledningsgruppen ingår ytterligare chef för myndighetsutövning inom äldreomsorg och funktionshinder samt förvaltningens processtöd.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är en närvarande, engagerad, trygg och omdömesgill ledare som kan vägleda och coacha personalen på ett systematiskt sätt, även under press. Du är en tydlig ledare och handlingskraftig chef som kan prioritera och driva rätt frågor. Du har ett starkt intresse för att utveckla myndighetsutövning och särskilt inom socialtjänstområdet.
.
Du har erfarenhet av arbetsmiljö- och budgetarbete. Du ska kunna representera enheten i olika samverkansgrupper med externa aktörer. Du har också kompetens att företräda nämnden i domstol.

Du arbetar utifrån en helhetssyn och fattar självständiga beslut samt driver enheten kostnadseffektivt.

Vi vill att du har erfarenhet och god förståelse av ledningsarbete i en politiskt styrd organisation och att du har relevant högskoleutbildning för uppdraget. Erfarenhet av utredningsarbete är meriterande.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Körkort och tillgång till bil.

Tillträde:
Enligt överenskommelse.
Ange löneanspråk.
Till ansökan ska bifogas personligt brev och meritförteckning.
Befattningen tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Ring verksamhetschef Åsa Johansson, tel 0224-36147, 070-566 35 39
Fackliga företrädare nås via kommunens vxl. tel 0224-36000

Välkommen med din ansökan märkt med ref nr 64/2014 till Heby kommun, registrator, 744 88 Heby senast den 10 juni 2014.

Vi tar emot ansökan via e-post: information@heby.se

Heby kommun återsänder inte handlingarna om inte den sökande begär det.

Kontaktpersoner på detta företaget

Bemanningsenheten reception

Sammanfattning

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Enhetschef Funktionsstöd/LSS

Enhetschef Funktionsstöd/LSS

24 november 2024

Enhetschef inom LSS och socialpsykiatri

Enhetschef inom LSS och socialpsykiatri

22 november 2024

22 november 2024

8 november 2024