OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.
I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.
Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!
Beskrivning
IFO sektion vuxen och funktionshinder är en del av Socialtjänstens avdelning Individ och
familjeomsorg.
Avdelningen IFO består av sektionen för barn och unga samt sektionen för vuxen och funktionshinder.
Inom sektion vuxen och funktionshinder finns tre enheter: enheten för biståndsbedömning SoL, enheten för biståndsbedömning socialpsykiatri/LSS, och enheten för missbruk.
Sektionen leds av sektionschef samt tre enhetschefer. Inom administrationen finns reception/administration, avgiftshandläggning och färdtjänst.
Vi söker nu en enhetschef till enheten för utredning missbruk och LVM.
Socialtjänstens och sektionens övergripande mål är att leverera rätt verksamhet, i rätt tid, i rätt omfattning, till rätt kostnad och till en god kvalitet. Vi arbetar med att tillgodose de flesta behov genom goda insatser på hemmaplan, i god samverkan med utförande verksamhet. Individen ska vara i fokus och vi ska ge samordnade och gränsöverskridande insatser.
Arbetsuppgifter
Du kommer att ansvara för ca 5 socialsekreterare. Du ingår i sektionens ledningsgrupp och är aktiv och drivande i samverkan för att säkerställa en verksamhet av god kvalitet. Till din hjälp har du en 1:e socialsekreterare som svarar för metodstöd och som även handlägger egna ärenden.
Då socialtjänsten har ett tydligt uppdrag att insatser ska ske på hemmaplan, medför det
ett aktivt utvecklingsarbete i nära samarbete med socialtjänstens övriga utförarverksamheter.
I chefsuppdraget ingår att driva ett kunskapsbaserat, systematiskt och kreativt utvecklings- och
kvalitetsarbete. Som enhetschef krävs att du har ett nära ledarskap och genom detta kan engagera,
entusiasmera och verka för en god arbetsmiljö. Du har ett operativt ansvar för verksamhetens alla delar, ekonomi, personal, arbetsmiljö och verksamhet. Du arbetar med mål och styrning, månadsmått, ekonomi och uppföljning där du regelbundet rapporterar till din sektionschef. Samverkan internt och externt är centralt för ett gemensamt resursutnyttjande och för den enskildes bästa.
Kvalifikationer
Socionomexamen eller motsvarande. Du har erfarenhet av att vara chef och du är trygg i ditt ledarskap, är strukturerad, tydlig och lyhörd. Du har en förmåga att sätta igång aktiviteter och nå resultat i syfte att möte de utmaningar och förändringar som verksamheten står inför.
Erfarenhet av myndighetsutövning inom området missbruk samt väl känd med rådande lagstiftning SoL och LVM, och dess tillämpning inom området missbruk.
Erfarenhet av att arbeta utifrån givna mål och ekonomiska ramar samt att arbeta för insatser på hemmaplan. Du är en målinriktad problemlösare som ser dialog och kommunikation som centrala ledningsverktyg för att skapa goda relationer och en god samverkan.
I ditt uppdrag har du stöd av chef och kollegor samt stabsfunktioner.
Uddevalla kommun erbjuder ett rikt friskvårdsutbud, interna utbildningar och ledarforum mm
Villkor
B körkort
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.