OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Alvesta kommun med ca 20 000 invånare – södra Sveriges mittpunkt. Vår utgångspunkt är lokalt boende med globala möjligheter. Här finns bra boendemiljöer med närhet till såväl stad som landsbygd och rika möjligheter till en aktiv fritid. En traditionell kommun med spännande utmaningar tillsammans med fantastiska möjligheter. Vill du vara med på våran resa?
Omsorgsförvaltningen arbetar för att ge en god salutogen social omsorg och kommunal hälso- och sjukvård genom att den enskildes medansvar och resurser tillvaratas. Vi ska visa respekt för den enskildes självbestämmande, delaktighet, integritet, trygghet och värdighet. Den som har kontakt med oss ska möta en kompetent personal.
Förvaltningens ansvarsområden är omsorg om äldre och omsorg om personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen utövar också ledningen av den kommunala hälso- och sjukvården.
Omsorgsförvaltningen har 650 anställda och 1200 personer som har behov av stöd i vardagen.
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef erbjuder vi dig ett omväxlande och utvecklande arbete vilket innebär bland annat att effektivisera organisationen och implementera nya arbetssätt mot en brukarorienterad organisationskultur. Till din hjälp har du två biträdande enhetschefer som du leder och fördelar arbetet för.
I uppdraget ingår att förankra den politiska visionen, målet och grundvärderingen. Du ser till att verksamheten har tydliga strategier och handlingsplaner för att nå målen samt att dessa genomförs och följs upp. Du ska arbeta aktivt för att sätta brukarnas behov i fokus och skapa förutsättningar för att medarbetarna ska vara delaktiga samt att deras kompetens tas tillvara utifrån verksamhetens behov. Detta gör du utifrån ett salutogent och coachande förhållningssätt där du ser möjligheter och resurser i verksamheten. I rollen som enhetschef har du det övergripande ansvaret för verksamhet, personal och ekonomi.
Samarbeta och bygga goda och förtroendefulla relationer är en viktig del i ditt uppdrag med såväl brukare, anhöriga och medarbetare, men också arbeta utifrån ett helhetstänk och samsyn i hela förvaltningen.
Omsorgsförvaltningen är kvalitetscertifierad enligt standarden Investor in People (IiP). Syftet med IiP är att förbättra organisationens resultat genom att utveckla medarbetarna. Det kräver ett systematiskt arbets- och förhållningssätt som bygger på att planera, genomföra, följa upp och utvärdera verksamhetens alla delar.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är målinriktad och kan se helheten i verksamheten. Du måste vara trygg i ledarrollen, ha god kännedom om dig själv, ha erfarenhet av att leda chefer och personal, bra på att samarbeta och ha förmåga att fatta de beslut som krävs för att nå uppsatta mål. Du har god kommunikativ förmåga och kan möta medarbetare, brukare och anhöriga på ett ödmjukt och positivt sätt som skapar förtroende.
Social omsorg-/socionomexamen med inriktning ledarskap eller annan likvärdig utbildning. Du behöver kunskap om aktuell lagstiftning samt erfarenhet av att ha arbetat inom liknande verksamheter.
Vi förutsätter att du har god datavana och uttrycker dig väl i tal och i skrift.
ÖVRIGT
Vi undanber oss alla annonsförsäljare och rekryteringsföretag.
Kontaktpersoner på detta företaget
Avdelningschef på Barn, Vuxna och Familj Hans Österman
0472-152 91
1:e Socialsekreterare Marie Nilsson
0472-151 66
Enhetschef Mattias Jonasson
0472-153 12
Enhetschef Birgitta Andersson
0472-155 38
Enhetschef Mari Rydqvist
0472-151 28
Integrationssamordnare Linda Andersson
0472-153 82
Avdelningschef Maria Gabrielsson
Avdelningschef Barn och Familj Hans Österman
0472-152 91
Enhetschef Elisabeth Svanbring
0472 – 59 56 27
Fackliga företrädare nås genom kommunens växel
0472-15 000