Arbetsbeskrivning
Kramfors kommun är det naturliga navet i Höga Kusten, format under årtusenden. Hos oss kan människor, platser och miljöer växa efter sina egna förutsättningar.
Tillsammans skapar vi välfärden och ett fungerande samhälle som är jämställt och rättvist för alla som bor och vistas i kommunen. Vi brukar med stolthet säga att vi har Sveriges viktigaste jobb! Det är en bra utgångspunkt för att en arbetsdag hos oss ska kännas meningsfull.
Just nu pågår ett stort förändringsarbete inom Funktionsstöd i Kramfors för att skapa förutsättningar för våra brukare att leva ett så självständigt liv som möjligt med en ökad delaktighet i samhället.
Vill du vara med och utveckla framtidens funktionsstöd i Kramfors? Då har vi tjänsten för dig!
ARBETSUPPGIFTER
Funktionsstöd i Kramfors verkställer beslut enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialpsykiatri inom Socialtjänstlagen (SoL). Funktionsstöd ansvarar för verksamheter som daglig verksamhet, bostad med särskild service (gruppboende och serviceboende), SoL-boende, korttidsboende för barn, personlig assistans samt fritidssysselsättning inom LSS.
I rollen som enhetschef har du ansvar för flera arbetsplatser inom din enhet, inklusive grupp- och serviceboenden. Du leder och utvecklar verksamheten för att uppnå hög kvalitet och arbetar utifrån ett brukarfokus. Tillsammans med dina kollegor och medarbetare omsätter du politiska beslut till en väl fungerande verksamhet.
Du kommer att ha ansvar för personal, arbetsmiljö, ekonomi och kvalitet, och du blir en del av ledningsgruppen för Funktionsstöd. Ledningsgruppen består för närvarande av åtta enhetschefer och ett chefsstöd. Vi är ett sammansvetsat team som har roligt tillsammans, samarbetar nära och delar lokal i centrala Kramfors.
Du kommer att få en grundlig introduktion till ditt chefsuppdrag med stöd från chef, kollegor och stödfunktioner. Dessutom kommer du som ny chef i Kramfors kommun att genomgå en basutbildning.
KVALIFIKATIONER
Du har en beteendevetenskaplig högskoleutbildning, t.ex. socionomutbildning eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig.
Vi ser gärna att du har ledarerfarenhet och det är meriterande med erfarenheter från liknande verksamhet.
Du har god självkännedom, en öppenhet för att skapa delaktighet samt en förmåga att planera, organisera, leda, och ta nödvändiga beslut för verksamhetens utveckling.
Du uppskattar utmaningar och att leda i förändring.
Du har även en förmåga att skapa gott arbetsklimat samt goda relationer till berörda i verksamheten och samarbetspartners. Erfarenhet av arbete inom Funktionsstödsområdet och LSS-lagstiftningen samt kunskap om NPF och IF är meriterande.
Vi förutsätter att du har goda datorkunskaper eftersom vi använder olika digitala verksamhetssystem.
B-körkort är ett krav, liksom goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt.
ÖVRIGT
Bifoga CV och kort personligt brev.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Ange referensnummer och löneanspråk i ansökan. Referenser lämnas vid begäran och inför vissa anställningar i kommunens verksamheter krävs utdrag från belastningsregistret. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.
Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.
Varmt välkommen med din ansökan till ett av Sveriges viktigaste jobb!
Här kan du läsa mer om att flytta till och bo i Kramfors kommun: https://www.kramfors.se/bygga-bo--miljo/flytta-till-kramfors.html