OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Den anrika 1000-årsstaden Skara, med sina unika traditioner, ligger mitt emellan Vänern och Vättern invid E20. Kommunen har nästan 19 000 invånare. Omsorgsförvaltningen har ansvar för äldreomsorg, handikappomsorg, individ- och familjeomsorg och integration, försörjning och arbetsmarknad. Verksamheterna leds av avdelningschefer som är direkt underställda socialchefen. 670 medarbetare arbetar i förvaltningen. Enheten för Ekonomiskt bistånd arbetar med att utreda och besluta om rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. Enhetschefen är direkt underställd avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp. Inom enheten är olika verksamheter samlade som arbetar med ekonomiskt bistånd. Det är 12 anställda som är fördelade inom områdena försörjningsstöd, integration, ungdomsarbete samt samverkan med andra kommuner och myndigheter genom Resam och Ungsam. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att: * leda och utveckla en enhet som kräver både kreativitet, flexibilitet och noggrannhet * bedriva ett aktivt förändringsarbete och vidareutveckla arbetsmetoder tillsammans med avdelningschefen och enhetschefen för Arbetsmarknadsenheten * ge stöd till och bistå handläggare i svåra klientärenden * ha personal- och budgetansvar för enheten * vara en brobyggare för samverkan Du som söker: * är socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig * har goda kunskaper i socialtjänstlagen * har erfarenhet av arbetsledning och myndighetsutövning inom försörjningsstöd * kan organisera och leda en arbetsgrupp * är målinriktad och kan nå resultat och har vilja att förbättra och utveckla nya arbetsmetoder * är strukturerad och kan formulera dig mycket väl i tal och skrift * har en mycket god samarbetsförmåga, är stresstålig och flexibel Vi erbjuder: * intern handledning * en trevlig personalgrupp med mycket arbetsgemenskap * en arbetsplats med vilja till utveckling Jämställdhet och mångfald är viktiga perspektiv i vårt rekryteringsarbete.