Enhetschef inom lön på Statens servicecenter, Östersund

Enhetschef inom lön på Statens servicecenter, Östersund

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda. Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle. Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Statens servicecenter hanterar idag löner för 110 000 anställda fördelat på ca 130 myndigheter och vi har fortsatt hög tillväxt.
Lönerelaterade tjänster består av två avdelningar. Vi söker nu ytterligare en enhetschef till kontoret i Östersund när vi utökar vår organisation som tillhör avdelningen för lönerelaterade tjänster 2. Enheten beräknas att ha 15 - 20 medarbetare och kommer att arbeta i lönesystemet Primula.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som enhetschef leder du dina medarbetare med respekt och intresse, ger stöd och skapar förutsättningar för deras utveckling. Du tar ansvar för att organisera, planera och utveckla verksamheten mot uppställda mål. Du säkerställer en god arbetsmiljö i din grupp.

I rollen ingår leveransansvar mot kund och en central del i ditt arbete kommer vara att ha löpande kundkontakt. Du kommer under ett antal år framöver delta i ett stort förändringsarbete som bland annat innebär digitaliserade arbetssätt, utveckling av rutiner och arbetsprocesser inom ditt verksamhetsområde.

Som enhetschef deltar du i förändrings- och utvecklingsprojekt i samarbete med den övriga organisationen inom Statens servicecenter. Enhetschefen har personal-, resultat- och budgetansvar inom sitt ansvarsområde och rapporterar till avdelningschefen samt ingår i avdelningens ledningsgrupp.

Kvalifikationer:
Vi söker dig som har
• Akademisk examen inom det samhällsvetenskapliga området eller utbildning/kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Minst tre års erfarenhet i en arbetsledande position
• Erfarenhet från offentlig verksamhet
• Varit delaktig i förändrings- eller utvecklingsarbete
• Erfarenhet av att arbeta med tjänsteleveranser med nära kundrelationer

Vidare ska du
• Vara en person med god ledarskapsförmåga; motiverar, skapar engagemang och delaktighet
• Kunna prioritera, hantera problem och fatta beslut.
• Vara utvecklingsorienterad och trivas med att arbeta i en dynamisk och föränderlig miljö
• Ha lätt för att samarbeta med andra och trivas med att arbeta inom offentlig verksamhet där du är en del i en större helhet
• Drivas av att arbeta mot uppsatta mål och se resultat
• Kunna kommunicera väl både muntligt och skriftligt på svenska

Dessutom är det meriterande om du har erfarenhet av/kunskap om
• Regelverk och avtal inom det statliga området
• Att leda i förändring
• Att arbeta utåtriktat med externa kontakter/kunder
• Arbete inom verksamhetsområdet lön 



Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Östersund.
Tillsättning enligt överenskommelse.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste därför vara svensk medborgare.

Skicka ansökan tillsammans med CV och personligt brev och berätta varför du söker tjänsten. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Motivera tydligt i din ansökan hur du uppfyller kvalifikationerna för tjänsten. Välkommen med din ansökan senast den 13 juni 2021. Urval och intervjuer sker därefter.

De första intervjuerna planeras att hållas under v. 24-26, över Skype. Blir du kallad kommer du få mer information under processens gång. 

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet. Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.




 


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 maj 2021
  • Ansök senast: 13 juni 2021

Liknande jobb


Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

12 november 2024

Ekonomichef

Ekonomichef

12 november 2024