Enhetschef inom myndighetsgemensam kontroll till Arbetsmiljöverket

Enhetschef inom myndighetsgemensam kontroll till Arbetsmiljöverket

Arbetsbeskrivning

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

Diarienummer: 2022/022384
Vill du vara med och bygga nytt och vidareutveckla en myndighet som utifrån visionen om att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Då kan detta vara någonting för dig!

Nu satsar vi ytterligare på att motverka arbetslivs¬kriminalitet och söker därför en kommunikativ samt utvecklingsinriktad enhetschef med helhetssyn till avdelningen för myndighetsgemensam kontroll.

Avdelningens uppdrag
Avdelningen för myndighetsgemensam kontroll arbetar bland annat med utstationeringsfrågor samt ansvarar för myndighetens arbete med att såväl själv som tillsammans med andra myndigheter motverka arbetslivs¬kriminalitet. I vårt arbete har vi också en del internationella kontakter. Avdelningen är placerad i Mölndal och kommer från och med september 2022 att successivt expandera till ett sjuttiotal medarbetare och fem chefer.

Ditt nya arbete
Du kommer att jobba med ett samhällsviktigt uppdrag där vi arbetar för en säker och trygg arbetsmiljö för alla i Sverige. Arbetet innebär att du - utifrån samordning, tydlighet och balans - planerar, leder och håller ihop den verksamhet omfattande ett femtontal medarbetare, varav några tillknutna från andra avdelningar, vid kontoret i Mölndal som bland annat arbetar med utstationeringsfrågor och samordning av arbetet mot arbetslivskriminalitet så att verksamheten bedrivs effektivt och enhetligt. Du har ansvar för resultat, budget-, personal- och arbetsmiljöfrågor. I rollen ingår också att ibland fatta snabba och ibland obekväma myndighets¬beslut.

Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen.

En del resor och övernattningar såväl nationellt som internationellt kan förekomma.

Som ledare motiverar, entusiasmerar och skapar du förutsättningar för att vi med vårt uppdrag i fokus utvecklas och skapar en än större samhällsnytta. Vi har samverkansavtal inom myndigheten och i din roll ingår även att kontinuerligt utveckla samarbetet med arbetstagarorganisationerna inom regionen. Du företräder också verksam¬heten externt, exempelvis i samverkan med myndigheter och andra organisationer samt i kontakter med media.

Vi söker dig som har
• för funktionen relevant högskole-/universitetsexamen
• minst tre års aktuell ledarerfarenhet med budget-, personal- och arbetsmiljöansvar
• flera års erfarenhet av att med goda resultat ha arbetat mål- och resultatinriktat
• ledarerfarenhet med chefsansvar från en komplex organisation
• erfarenhet av att leda och driva förändrings- och utvecklingsarbeten
• god förmåga i det svenska och engelska språket i både tal och skrift
• B-körkort eftersom resor i tjänsten kan förekomma

Personalsäkerhet
Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att det för anställning finns krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning med bland annat registerkontroll. Säkerhets-prövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Personliga egenskaper
Du är en positiv och entusiasmerande ledare, har mycket god kommunikativ förmåga och beslutsförmåga samt god förmåga att skapa resultat. Du har också en god strategisk och analytisk förmåga, är lätt att samarbeta med, ser och söker lösningar och har ett coachande förhållningssätt.
Vid vårt urval kommer vi att lägga stor vikt vid de personliga egenskaperna.

Det är meriterande om du har
• kunskap inom området arbetsmiljö och/eller arbetsmiljölagstiftning
• ingått i ledningsgrupp på strategisk nivå
• erfarenhet från en stor och komplex organisation inom verksamhetsområdet arbetsmiljö
• erfarenhet av samverkan med andra myndigheter
• erfarenhet som arbetsmiljöinspektör eller motsvarande myndighetsutövning
• erfarenhet av ett processorienterat arbetssätt
• chefs- och ledarskapsutbildning

Mer om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning som chef och är för närvarande placerad vid Flöjelbergsgatan 2A i Mölndal. Anställningen innefattar förtroendearbetstid och vi tillämpar individuell lönesättning. Provanställning om sex månader kan komma att bli aktuellt.
Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida www.av.se

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

Om du har frågor
Arbetsmiljöverket samarbetar i denna rekrytering med Jefferson Wells och vi undanber oss säljsamtal från andra rekryteringsföretag och annonssäljare.

För mer information kontakta Jefferson Wells chefsrekryteringskonsult Camilla Rippe på tel: 031-61 72 67

Rekryterande chef är Arne Alfredsson. Fackliga kontaktpersoner är Stefan Lennartsson, Saco, Marita Jonsson, ST, och Jenny Bengtsson, Seko. Samtliga nås på Arbetsmiljöverkets telefon 010-730 90 00.

Välkommen med din ansökan senast 8 maj 2022.
Ansök genom att klicka på länken nedan:

Sammanfattning

Liknande jobb


22 november 2024

21 november 2024

20 november 2024

Enhetschefer till Region väst med placering i Göteborg och Mölndal

Enhetschefer till Region väst med placering i Göteborg och Mölndal

20 november 2024