OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.
Diarienummer: 2022/024142
Vill du vara med och bygga nytt och vidareutveckla en myndighet som utifrån visionen om att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Då kan detta vara någonting för dig!
Nu satsar vi ytterligare på att motverka arbetslivskriminalitet och söker därför en kommunikativ och utvecklingsinriktad enhetschef med helhetssyn till avdelningen för myndighetsgemensam kontroll.
Avdelningens uppdrag
Avdelningen för myndighetsgemensam kontroll arbetar bland annat med utstationeringsfrågor samt ansvarar för myndighetens arbete med att såväl själv som tillsammans med andra myndigheter motverka arbetslivskriminalitet. I vårt arbete har vi också en del internationella kontakter. Avdelningen är placerad i Mölndal och kommer från och med september 2022 att successivt expandera till ett sjuttiotal medarbetare och fem chefer.
Ditt nya arbete
Du kommer att jobba med ett samhällsviktigt uppdrag där vi arbetar för en säker och trygg arbetsmiljö för alla i Sverige. Arbetet innebär att du såväl via fysisk närvaro som på distans - utifrån samordning, tydlighet och balans - planerar, leder och håller ihop den operativa tillsynsverksamheten omfattande ett 20 tal arbetsmiljöinspektörer vid en eller flera av våra regioner så att verksamheten bedrivs effektivt och enhetligt. Du har ansvar för resultat, budget-, personal- och arbetsmiljöfrågor. I rollen ingår också att fatta snabba och ibland obekväma myndighetsbeslut.
Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen.
Eftersom verksamheten som du leder är geografiskt spridd ingår regelbundna resor i ditt arbete samt en del övernattningar. Även internationella resor kan förekomma.
Som ledare motiverar, entusiasmerar och skapar du förutsättningar för att vi med vårt uppdrag i fokus utvecklas och skapar en än större samhällsnytta. Vi har samverkansavtal inom myndigheten och i din roll ingår även att kontinuerligt utveckla samarbetet med arbetstagarorganisationerna inom regionen. Du företräder också verksamheten externt såväl i inspektionsarbetet som exempelvis i samverkan med myndigheter och andra organisationer samt i kontakter med media.
Vi söker dig som har
• för funktionen relevant högskole-/universitetsutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• minst tre års aktuell ledarerfarenhet med budget-, personal- och arbetsmiljöansvar
• flera års erfarenhet av att med goda resultat ha arbetat mål- och resultatinriktat
• ledarerfarenhet med chefsansvar från en komplex organisation
• erfarenhet av att leda och driva förändrings- och utvecklingsarbeten
• god förmåga i det svenska och engelska språket i både tal och skrift
• B-körkort eftersom resor i tjänsten förekommer
Personalsäkerhet
Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att det för anställning finns krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning med bland annat registerkontroll. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Personliga egenskaper
Du är en positiv och entusiasmerande ledare, har mycket god kommunikativ förmåga och beslutsförmåga samt god förmåga att skapa resultat. Du har också en god strategisk och analytisk förmåga, är lätt att samarbeta med, ser och söker lösningar och har ett coachande förhållningssätt.
Vid vårt urval kommer vi att lägga stor vikt vid de personliga egenskaperna.
Det är meriterande om du har
• kunskap inom området arbetsmiljö och/eller arbetsmiljölagstiftning
• ingått i ledningsgrupp på strategisk nivå
• erfarenhet från en stor och komplex organisation inom verksamhetsområdet arbetsmiljö
• erfarenhet av samverkan med andra myndigheter
• erfarenhet som arbetsmiljöinspektör eller motsvarande myndighetsutövning
• erfarenhet av ett processorienterat arbetssätt
• chefs- och ledarskapsutbildning
Mer om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning som chef, där det ingår att du har förtroendearbetstid. Tjänsten är placerad vid vårt kontor i Solna. Vi har individuell lönesättning och kan komma att tillämpa provanställning om sex månader. Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida www.av.se.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Om du har frågor
Arbetsmiljöverket samarbetar i denna rekrytering med Jefferson Wells och vi undanber oss säljsamtal från andra rekryteringsföretag och annonssäljare.
För mer information kontakta Jefferson Wells chefsrekryteringskonsulter:
Katarina Thomasson, telefon 070-231 28 05 och Therese Thunström, telefon 073-062 33 72
Rekryterande chef är Arne Alfredsson. Fackliga kontaktpersoner är Stefan Lennartsson, Saco, Marita Jonsson, ST, och Jenny Bengtsson, Seko. Samtliga nås på Arbetsmiljöverkets telefon 010-730 90 00.
Välkommen med din ansökan senast 15 maj 2022.
Ansök genom att klicka på länken nedan: