Enhetschef inom personlig assistans

Enhetschef inom personlig assistans

Arbetsbeskrivning

Vi söker en enhetschef som vågar tänka nytt och som är modig att leda i förändring. Har du dessutom erfarenhet av att arbeta som chef/ledare tycker vi att du ska läsa vidare!

Inom området vård- och omsorgsförvaltningen finns LSS verksamhet som har som uppgift att stödja människor med funktionshinder till ett bra liv i boende, sysselsättning och social gemenskap. Vi brinner för vårt uppdrag och arbetar tillsammans för att skapa en meningsfull sysselsättning för våra boende. Stödinsatser erbjuds främst i form av bostad med särskild service, personlig assistans och i daglig verksamhet/sysselsättning.

ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten omfattar chefskap för grupper inom personlig assistans enligt lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Du kommer ingå i en chefsgrupp bestående av 11 enhetschefer som stöttar varandra genom tätt samarbete.

I vår verksamhet har vi alltid människan i fokus och vi anser att vi har ett av de viktigaste uppdragen som finns. Det finns aldrig några tvivel om att vår hjälp är viktig. I enhetschefens arbetsuppgifter ingår att ansvara för verksamhetsplanering samt att leda arbetet enligt kommunens mål och riktlinjer. Som chef har du goda möjligheter att utveckla verksamheten och kan genom ditt engagemang och dina kunskaper bidra till en ännu bättre arbetsplats. Enhetschefen ska också se till att stöd och service för varje enskild planeras, dokumenteras och följs upp.

I arbetsuppgifterna ingår att ansvara för att gällande lagar och avtal följs samt personalfrågor som personalförsörjning, personalutveckling och arbetsmiljö. Vi är en arbetsgrupp som känner stort engagemang för vårt uppdrag och tillsammans tar vi oss an gemensamma frågor. I enhetschefens ansvar ingår verksamhetens ekonomi med budgetarbete och resultatuppföljning. Ett annat viktigt chefsansvar är att personer som får omsorg och service från verksamheten känner stor delaktighet och ges möjlighet till inflytande samt att de får information om verksamheten. Vi strävar efter att ha en dialog som bidrar till verksamhetens utveckling och vi bemöter alla med inlevelse, professionalism och respekt.

Vi erbjuder ett varierande och viktigt arbete där ingen dag är den andra lik. Då dina medarbetare oftast arbetar ensamma och på olika arbetsplatser, behöver du vara inlyssnande och hitta sätt att leda även om du inte träffar dem i vardagen. För dig som ny chef erbjuder vi vårt introduktionsprogram för chefer, samt självklart stöd av en enhetschefskollega.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med följande kvalifikationer:

• Relevant examen från högskola/universitet, 120p/180 hp.
• Aktuell ledarerfarenhet som chef, samordnare eller liknande, där du haft ansvar för till exempel personal, verksamhets- och ekonomifrågor eller arbetsmiljö.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
• Van och trygg med att använda datorn och andra IT-verktyg i vardagen.
• B-körkort och körvana, eftersom medarbetarnas arbetsplatser kan ligga på landsbygden.

Uppfyller du följande är det meriterande:
• Kunskap och erfarenhet av arbete med personer med livslånga eller långvariga funktionsnedsättningar, alternativt annan erfarenhet inom vård och omsorg. Det kan vara från arbete som till exempel undersköterska, personlig assistent eller liknande.
• Ledarutbildning.
• Erfarenhet av att arbeta som chef inom vård- och omsorgsområdet.
• Erfarenhet av att leda en verksamhet i utveckling.
• Teoretisk kunskap om metoder och arbetssätt utifrån psykiska funktionsnedsättningar.
• Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.
• Erfarenhet av ett systematiskt arbetssätt.

Utöver de formella kvalifikationerna, lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi tror att du drivs av att nå goda resultat, samtidigt som du har god inlevelseförmåga och ett stort intresse för frågor som rör bemötande. Du är mån om att leverera hög kvalitet och har goda ledaregenskaper, helhetssyn och förmåga att driva utvecklingsarbete. Du har insikt om att ett gott ledarskap handlar om att engagera medarbetarna som på sikt ger en starkare och mer framgångsrik verksamhet. Viktigt i rollen är också god samarbetsförmåga och att kunna skapa delaktighet och engagemang hos medarbetarna. Du är kommunikativ och lyhörd och ger medarbetarna möjlighet att påverka och ta egna initiativ till att förbättra sina egna rutiner, samtidigt som du har en tydlig styrning och vision om hur verksamheten skall förbättras.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Intervjuerna hålls vecka 34.

Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar cirka 3000 medarbetare som tillsammans ser till att Eskilstunas äldre och personer med funktionsnedsättning får den vård och omsorg som de behöver. Förvaltningen är uppdelad i en stab och de fem verksamhetsområdena äldreomsorg, funktionshinder, hälso- och sjukvård, bistånd och bemanning. Vi är nästan 70 olika professioner som gör skillnad i andra människors liv, varje arbetsdag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Sammanfattning

Liknande jobb


17 december 2024

Töreboda Kommun söker Enhetschef

Töreboda Kommun söker Enhetschef

17 december 2024