OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Arbetsmiljöverket jobbar vi för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Vill du använda ditt engagemang, ditt mod och din kompetens för att leda i en organisation som gör skillnad i livsavgörande frågor? Då är vi nyfikna på att få veta mer om dig.
Ditt nya jobb
Som enhetschef leder du en enhet med 16 inspektionsjurister som ger juridiskt stöd till inspektionsavdelningarna vid beslut om förbud/förelägganden enligt arbetsmiljölagen och arbetstidslagen och beslut om avgiftsförelägganden om sanktionsavgift.
Din uppgift som chef är att i samspel med avdelningsledningen tydliggöra riktning, utveckla verksamheten och skapa förutsättningar för medarbetarna att klara uppdraget och nå satta mål. Uppgifterna löser medarbetarna tillsammans med andra enheter, avdelningar och yrkesgrupper. Du bidrar till att samarbetet är systematiskt och effektivt såväl i enskilda ärenden som på organisationsnivå. Som chef säkerställer du att enheten har rätt kompetens och arbetar för en sund och hållbar arbetsmiljö. I rollen ingår ansvar för resultat, budget, personal och arbetsmiljö. Du leder på distans vilket gör att tjänsten innefattar resor.
Du företräder enheten och juridiken internt och externt vilket innebär kontakter med media och andra myndigheter och organisationer.
Din bakgrund
Rollen kräver att du har:
• Juristexamen eller jur. kand.
• Notariemeritering eller annan likvärdig erfarenhet.
• Flerårig och aktuell erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom statlig verksamhet.
• Mycket goda kunskaper inom rättsområdena arbetsmiljörätt, förvaltningsrätt och arbetsrätt.
• Chefserfarenhet med resultat-, budget- och personalansvar.
• Mycket god skriftlig och muntlig förmåga i svenska.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av tillsynsverksamhet.
• Erfarenhet av att framgångsrikt leda utvecklings- och förändringsarbete.
• Vana av att leda på distans.
Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du har ett tydligt och coachande ledarskap som skapar engagemang och ansvarstagande. Du tar initiativ och driver förändrings- och utvecklingsarbete. Ditt fokus är uppdrag, mål och resultat. Du är kommunikativ, har god samarbetsförmåga och delar med dig av information och expertis. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga kompetenser.
En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Vad vi erbjuder dig
Avdelningen för juridik och informationshantering har som uppdrag att tillförsäkra att myndigheten bedriver en rättssäker och effektiv myndighetsutövning. Vi bistår med juridiskt stöd i förvaltningsrättsliga frågor och i tillsynsverksamheten och vi deltar i utarbetandet av myndighetens föreskrifter. Vidare för vi talan i domstol och handlägger ärenden om sanktionsavgifter och arbets- och tillståndsärenden. Avdelningen ansvarar för registratur, arkiv- och dokumenthantering samt utlämnanden av allmänna handlingar. Vi är organiserade i sex enheter, varav tre för inspektionsjuridik. Enhetscheferna rapporterar till avdelningschefen som också är myndighetens chefsjurist.
Arbetsmiljöverket är en trygg arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar i. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större.
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter.
Om oss och våra förmåner och villkor
Så rekryterar vi
Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett cv, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Vi planerar intervjuer från vecka 41. I urvalsprocessen kommer vi att använda oss av arbetspsykologiska tester. Även arbetsprov kan komma att ingå.
Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.
Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet? Välkommen med din ansökan senast den 29 september 2024!
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.