OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta med ett av tidernas viktigaste miljöskyddsprojekt?
Tiden är inne. Tillsammans ska vi på SKB bygga ett av världens första slutförvarssystem för använt kärnbränsle. Ditt övergripande mål är att tillsammans med ditt team bidra till en säker och hållbar hantering av svenskt radioaktivt avfall med liten påverkan på klimat och miljö. Uppdraget är i stora delar ett pionjärarbete och innebär många komplexa utmaningar.
För oss handlar ledarskap om att nå mål genom sina medarbetare. Din uppgift som ledare är att samla kraften så att den blir större än summan av enskildheterna. Arbetet ställer extraordinära krav på samarbetsförmåga, säkerhetstänkande och konstruktiva lösningar.
Är du redo för ett stort och viktigt arbete som kommer att göra skillnad för människor och miljö under mycket, mycket lång tid framåt?
Nu söker vi en drivande och engagerad chef till enhet IS-IT.
Vad du kommer att göra
Som Business Information Officer (BIO) är du ansvarig chef för SKB:s IT-beställarverksamhet. Rollen innehåller ansvaret för IS-IT-kravställning, kontroll och säkerställande av leverans.
Huvudsakliga ansvarsområden:
• Övergripande ansvar för IS-IT
• Leda och utveckla en stark beställarorganisation med rätt kompetens för att identifiera och företräda verksamhetsbehov, samt säkerställa IS-IT-leverans
• Utveckla beställarorganisationens medarbetare
• Vara ytterst ansvarig för gränssnitt mot IS-IT-leveransorganisationen
• Vara sponsor eller beställare för specifikt kritiska eller omfattande IT-projekt och uppdrag
• Vara ytterst ansvarig för IS-IT-verksamhetens strategi, budget, planering och utveckling
• Ansvara för SLA:er gällande tjänster mot den verksamhet som representeras
• Ansvara för större prioriteringsbeslut kopplat till IT-projektportföljen
Vem är du?
• Du har väl dokumenterade ledarerfarenheter, sannolikt som chef.
• Du har en väl utvecklad förmåga att skapa dialog, samverka och jämka ihop olika intressen.
• Du är mycket välstrukturerad och har stor arbetskapacitet.
• Du har en förmåga att i dialog med verksamheten förstå dess behov och omsätta det till krav på IT-stöd.
• Du drivs av att digitalisera behov och arbetsprocesser och ser effektiviseringsmöjligheter.
• Du förstår vikten av att balansera verksamhetens krav mot kostnadseffektivitet.
• Du har med fördel jobbat i en miljö som präglas av regelverk och lagkrav med hög IT-säkerhet och är insatt i säkerhetsskyddslagstiftning och strålsäkerhetsföreskrifter.
Här kommer du att arbeta
Som ansvarig för SKB:s IT-beställarverksamhet (Demand) leder du ett team om 6 personer som i huvudsak är placerade vid SKB:s och Vattenfalls lokaler med huvudkontor i Arenastaden i Solna. Ytterligare medarbetare eller verksamhetspersoner du behöver ha kontakt med är utspridda på SKB:s kontor på övriga orter. SKB använder moderna kommunikationsverktyg såsom Skype som kortar avståndet mellan medarbetare. Du ingår i ledningsgruppen för avdelning Finans och Affärsstöd.
Varför ska du arbeta hos oss?
Du kommer att arbeta med ett av Sveriges viktigaste miljöskyddsprojekt. SKB:s uppdrag är ett pionjärarbete och en stor och viktig investering för framtiden. Tillsammans ska vi bygga ett av världens första slutförvarssystem för använt kärnbränsle och vi har många komplexa utmaningar framför oss.
Hos oss får du möjlighet att utvecklas i en spännande organisation med många nationella och internationella sakkunniga experter som gärna delar med sig av kunskaper och erfarenheter.
Eftersom SKB ingår i Vattenfallkoncernen finns goda karriärmöjligheter inom en stor dynamisk organisation.
Våra medarbetare är avgörande för vår framgång. Det är viktigt att hela livet fungerar. Därför är vi måna om att våra medarbetare upplever en god balans mellan arbete och fritid. SKB erbjuder till exempel friskvårdsbidrag, arbetstidsförkortning samt föräldraledighetstillägg.
Det här är vi, dina framtida arbetskamrater
På SKB träffar du människor med olika utbildning, olika förmågor och olika bakgrunder. Alla är olika, och det tycker vi är bra. Vi på SKB är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer öppet och framgångsrikt företag. Och genom att var och en har möjlighet att utveckla sig själv, utvecklas även vår verksamhet.
Men på ett väsentligt sätt är vi alla lika. Det som enar oss, är att vi siktar mot ett tydligt mål: det att skapa trygghet för kommande generationer.
På vår webbplats, finns mer information om SKB och hur det är att arbeta hos oss. Vi ser fram emot att lära känna dig.
Ytterligare information
Rekryterande chef: Peter Wass, avdelningschef Finans- och Affärsstöd, 070-3744100
Ansvarig rekryterare: Carolina Bölander, 073-4311260.
Fackliga företrädare är för Saco-SKB är Marika Westman, 070-638 34 36, för Unionen Carina Gottfridsson, 0491-76 32 30 och för Ledarna Bo Johansson, 073-807 23 23.
Placeringsort: Solna, Oskarshamn eller Östhammar.
SKB är en del av Sveriges kritiska infrastruktur, därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Välkommen med din ansökan, personligt brev och CV senast den 31 oktober 2020. Vänta inte med att skicka in din ansökan då urval sker löpande.
Vi ser fram emot din ansökan!