OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som i rollen som enhetschef brinner för att skapa avgörande verksamhetsnytta genom att i en beställande roll tillhandahålla IT- och beslutsstöd för ett kraftsystem i stor förändring.
Svenska kraftnät söker en Enhetschef till en omformad enhet som stödjer områdena kraftsystem och elnätsdrift. Enheten finns inom avdelning Digitala verktyg som ansvarar för att strukturerat och systematiskt driva och formulera behovet av utveckling och förvaltning av IT- och beslutsstöd för Systemdivisionens kärnprocesser på kort och lång sikt. Avdelningen som tillhör Systemdivisionen bedriver även insamling, förvaltning och utveckling av divisionens data och modeller som används i IT-lösningar inom divisionens kärnprocesser, samt agerar som Systemdivisionens beställare av IT- och beslutsstöd gentemot IT-divisionen.
Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.
Dina arbetsuppgifter
Som chef för enheten leder du dina medarbetare genom att skapa konkreta resultat i verksamheten, vilket ni åstadkommer genom ett nära samarbete med verksamhetens chefer, specialister och IT. Enheten består av 17 medarbetare samt ett antal resurs- och projektkonsulter.
Du ansvarar för att driva genom bemanningsplanering, rekrytering samt upphandlande av konsulter. Du kommer att ingå i ledningsgruppen för avdelning Digitala Verktyg samt medverka i olika styrgrupper såväl internt som externt för att utveckla verksamheten och IT-lösningarna.
Enhetens ansvarsområden är att:
- Formulera behovet av, driva och följa upp utveckling och verksamhetsnära förvaltning av IT- stödet för kärnprocesserna för kraftsystem, nätutveckling och elnätsdrift med särskilt fokus på områdena driftövervakning, driftstyrning, kraftsystemanalyser, simuleringar samt visualisering av systemdriftstillstånd.
- Utveckla, förvalta och underhålla data, information, larm och bilder i driftövervakningssystemet.
- Ansvara för strategi och långsiktig plan för IT- och beslutsstöd med fokus på kontrollrummet som helhet.
- Vara drivande och aktivt medverkande i stora utvecklingsprogram under de närmaste åren för att utveckla kontrollrummets IT- och beslutsstöd.
Din bakgrund
Du har en teknisk examen från universitet eller högskola inom IT, elkraft, energisystem eller har motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Du har flerårig erfarenhet av att ha arbetat i gränslandet mellan IT och verksamhet med verksamhetsnära IT-förvaltning och IT-utveckling i en beställarfunktion av komplexa IT-stöd.
Du har god ämneskunskap och intresse för ämnesområdet, t.ex. driftövervakning för Elnätsdrift, SCADA- och nätberäkningsfunktioner, kraftsystemsimulatorer, kraftsystemmodeller, kontrollrumsfunktioner för elnätsdrift.
Du har god chefserfarenhet, personal- och rekryteringsansvar. Vidare har du erfarenhet av att bygga upp och utveckla verksamhet, så även erfarenhet av att utveckla grupper till team genom ett coachande ledarskap.
Du uttrycker dig väl i tal och skrift i svenska såväl som engelska.
Vi ser gärna att du har arbetat strategiskt och drivit strategisk, långsiktig och strukturerad planering. Vi önskar även att du har erfarenhet av verksamhets- och informationsarkitektur och kan driva behovet av detta i en verksamhet.
Dina personliga egenskaper
Du är en utvecklingsorienterad ledare med vana av att aktivt driva förändringsarbete. Som ledare har du en stark förmåga att bygga team samt lyssnar och kommunicerar på ett konstruktivt och tydligt sätt. Du är trygg i dig själv och har mod att delegera och fatta beslut i tuffa situationer. Vidare är du en god arbetsgivarrepresentant som visar öppenhet och tillit till dina medarbetare. Ditt beteende och sätt att vara är viktigt som kulturbärare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
I denna rekrytering samarbetar Svenska kraftnät med HRM Affärsutveckling. För mer information om tjänsten kontakta ansvarig rekryteringskonsult Jimmy
Svensson på jimmy.svensson@hrmab.se.
Fackliga representanter är Erik Böhlmark (SACO), tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg (ST), tel. 010-475 82 91. Du når dem också via mail: fornamn.efternamn@svk.se.
Välkommen med din ansökan senast måndagen den 10 augusti 2020. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Vi har klassats som branschens attraktivaste arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer. Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning.
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Kontaktpersoner på detta företaget
Annika Wärnsäter
0702353699
Ulrica Pantzar
0735204674
Emily Häller
0727255673
Annika Wärnsäter
0702353699
Per Tjernberg
0735338267
Jane Mottet Age
0702363699
Angela Rossi
0739504819
Ulrica Pantzar
0735204674
Annika Wärnsäter
Ulrica Pantzar