OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar för att människor med särskilda behov och deras anhöriga ska kunna vara trygga och ha förutsättningar att leva som aktiva och självständiga medborgare.
Vi söker nu en enhetschef till vår korttidsverksamhet inom äldreomsorgen - en spännande verksamhet med växlande behov och insatser.
Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef ansvarar du för att insatserna som vi utför är av god kvalitet och verkar för en ekonomi i balans samt en god arbetsmiljö. Ditt uppdrag är att driva, utveckla och följa upp verksamheten utifrån uppsatta mål tillsammans med medarbetare och övriga chefer. Du har verksamhets-, budget-, arbetsmiljö- och personalansvar och du hanterar både strategiska och operativa frågor som rör både din del av verksamheten och förvaltningen som helhet.
Du leder och fördelar arbetet för dina medarbetare och säkerställer bemanning. Du engagerar dina medarbetare och ger stöd och handledning. I ditt ledarskap är du närvarande och har fokus på det dagliga arbetet. Vidare stärker och motiverar du medarbetarna och fångar upp behov av kompetensutveckling, förändrade arbetssätt och rutiner. Planering och prioritering är en naturlig del av ditt arbete och du håller uppsatta tidsramar. Du arbetar för att samordna arbetsgrupper och blir en referenspunkt för andra.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är en erfaren ledare med erfarenhet och kunskap från vård- och omsorgsförvaltningens verksamhetsområde. Du har ett genuint intresse för människor och förmåga att tillvarata andras kompetenser och idéer. Vidare har du lätt för att fatta beslut, är lyhörd och bra på att kommunicera och skapar ett gott samarbete med medarbetare, enhetschefer, fackliga organisationer och våra samarbetspartners för att kunna stödja och leda utveckling inom området. I ditt ledarskap agerar du ett föredöme genom att vara professionell, agera utifrån värdegrund och visa prov på både gott omdöme och personlig omtanke.
För att lyckas i rollen ser vi att du har relevant akademisk utbildning, exempelvis inom sociala omsorgsprogrammet eller som socionom, beteendevetare eller inom något annat område som arbetsgivaren bedömer lämpligt. Kunskap om lagstiftning som rör uppdraget är krav för tjänsten.
Vi ser det som meriterande om du har:
• Erfarenhet av att leda och utveckla arbetsgrupper utifrån ett arbetsgivarperspektiv.
• God förståelse för arbete i en politiskt styrd organisation.
• Erfarenhet av konkurrensutsatt äldreomsorg.
• Goda IT-kunskaper med förmåga att snabbt sätta dig in i nya system.
• Erfarenhet från hälso och sjukvård
Som person är du trygg, stabil och har självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och skiljer på det personliga och professionella. För att driva arbetet framåt tar du initiativ till nya förslag och arbetssätt samt sätter igång aktiviteter och uppnår önskat resultat. Du har en förmåga att argumentera för och förklara varför aktiviteterna bör och kan genomföras. Erfarenhet av att leda i förändring är meriterande.
Vidare har du ekonomiska kunskaper som leder till att du visar förståelse för relationen mellan intäkter och kostnader och agerar utifrån det. Du förstår och kan förklara hur olika aktiviteter påverkar det ekonomiska resultatet. Att arbeta värdeskapande är viktigt för dig.
ÖVRIGT
Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg.
Läs mer om oss som arbetsgivare, vårt erbjudande och karriärvägar här: https://www.katrineholm.se/arbeta-hos-oss/vi-som-arbetsgivare.html
Den aktuella tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Per Enarsson
0150-578 20, v 30-31,
Johanna Sjörup
0150-48 80 97, v 32
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0150-570 00
Hannele Hassinen
0150-48 88 90
Kommunal
0150-570 00
Per Enarsson
0150-578 20
Johanna Sjörup
0150-48 80 97
Pia Carlsson
0150-575 15
Ramona Grapenhielm
0150-578 90
Sassa Kusserow
0150-48 84 70