OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Miljöförvaltningens uppdrag är att vara drivande i stadens miljöarbete. Som myndighet arbetar vi med miljötillsyn och livsmedelskontroll för att skydda människors hälsa och miljön. Vi har också i uppdrag att leda, samordna och följa upp strategiska program och planer för hur staden ska arbeta för att nå miljömålen. Göteborg arbetar för att bli en attraktiv och hållbar stad där vi gemensamt skapar en bättre framtid för alla. Mer information om miljöförvaltningen och Göteborgs stad hittar du på http://www.goteborg.se
ARBETSUPPGIFTER
Avdelningen för Livsmedelskontroll och tillstånd söker en enhetschef med stort engagemang och förmåga att entusiasmera medarbetare och kollegor i en verksamhet med stora utvecklingsmöjligheter.
Avdelningen för livsmedelskontroll och tillstånd är inne i en utvecklingsfas där verksamheterna för livsmedelskontroll och alkohol- och tobakstillstånd sedan årsskiftet är inom en och samma avdelning på miljöförvaltningen. Ett integreringsarbete pågår samtidigt som ordinarie verksamhet löper på. Med anledning av pandemin har förvaltningen och avdelningen ansvar för trängseltillsyn utifrån Lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen.
Du kommer att vara ansvarig för en av de två enheterna för livsmedelskontroll. Livsmedelskontrollen ska säkerställa att syftet med livsmedelslagstiftningen nås. Genom en verkningsfull kontroll på livsmedelsanläggningar inom Göteborgs Stad når vi en påverkan på verksamhetsutövarna så att konsumenterna får säkra livsmedel. Resurserna för kontrollen ska inriktas mot de områden där de ger mest nytta.
Ditt uppdrag som enhetschef är att leda, utveckla och skapa förutsättningar för medarbetarna med avdelningens mål och uppdrag i fokus. Du ingår som en av tre enhetschefer i avdelningens ledningsgrupp och har ett övergripande ansvar att tillsammans med avdelningschef och dina enhetschefskollegor leda och utveckla verksamheten enligt politikens och din verksamhets mål samt bidra till avdelningens utvecklig. I ditt uppdrag har du alltid kunden i fokus.
KVALIFIKATIONER
Du har bred chefserfarenhet och goda referenser och har en relevant akademisk examen. Du har väl dokumenterade kompetenser hur du arbetar med planering och uppföljning som skapar en effektiv verksamhet med hög måluppfyllelse. Du har förståelse och kan arbeta i en politisk styrd organisation. Meriterande är om du tidigare har arbetat med myndighetsutövning inom offentlig sektor. Meriterande är även om du har erfarenhet från området miljö och hälsa.
Omvärldsbevakning är naturligt för dig och att se möjligheter framför hinder. Du är strukturerad i ditt sätt att ta dig an arbetsuppgifter och du har förmågan att skapa förtroende och tillit hos dina medarbetare och kollegor. Du är tydlig med dina förväntningar och krav för att kunna följa upp resultat för att säkerställa att enheten gör rätt saker. Då vi är som bäst när vi arbetar tillsammans och tar tillvara varandras kompetenser söker vi dig som trivs med att samarbeta och samverka med andra för att skapa mervärde.
Du har ett nära och kommunikativt ledarskap som uppmuntrar till goda prestationer. Detta genom att du anpassar dit sätt att leda utifrån medarbetarens behov och förutsättningar. Du skapar teamkänsla och ökad motivation hos dina medarbetare.
Sist men inte minst ser vi att uppdraget kräver en analytisk förmåga där du på ett lösningsfokuserat sätt kan agera och leda även om svaren inte är givna, vägvalen inte tydliga och arbetssätten inte självklara. Med mod och insikt utmanar du våra invanda tankesätt och arbetssätt och är själv öppen för att låta dig utmanas.
Låter detta som ett jobb för dig? Tveka inte att skicka in din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Urval kommer att ske löpande så vi vill ha din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 25 maj 2021. Vi tillämpar Göteborgs Stads ledarkriterier i bedömningen av de sökande.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden.