OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tjänsten är placerad inom Socialförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Socialförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning, beställning av insatser och egen regi inom områdena individ- och familjeomsorg, LSS och socialpsykiatri. Vi säkerställer att alla invånare får det stöd som de har rätt till.Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!
Dina arbetsuppgifter
Nu söker vi en enhetschef som vill vara med på en spännande resa i samband med en organisationsförändring och tillskapandet av en ny förvaltning.
Som lokalsamordnare och chef för Enheten lokaler och säkerhet på Socialförvaltningen arbetar du med både operativa och strategiska lokalfrågor. Det innebär att du är involverad i processer som berör direkta anpassningar men även arbetar med långsiktiga planeringsfrågor för förvaltningens samtliga lokaler. Samverkan sker inom förvaltningen, kommunövergripande samt en nära dialog med det kommunala fastighetsbolaget Lejonfastigheter.
I uppdraget ingår det att i samarbete med avdelningschefer och utvecklingsledare samordna och konkretisera den långsiktiga lokalplaneringen med hänsyn till behov utifrån den demografiska utveckling och övergripande verksamhetsplanering. Du genomför även utredningar och tar fram planer och dokument för politisk behandling inom ansvarsområdet.
Du är ansvarig enhetschef på enheten lokaler och säkerhet. I enheten ingår två säkerhetssamordnare, tre vaktmästare samt en samordnare för lokaler. Ansvaret för förvaltningens tillståndsgivning inom alkohol- och tobak är organiserad på enheten vilket innebär ansvar för två stycken alkoholhandläggare.
Vidare ansvarar du för att verkställa socialförvaltningens mål och omsätta dessa i aktiviteter på medarbetarnivå. Du förväntas säkerställa att enheten har en anpassad organisation, med kompetens och resurser som bygger på enhetens uppdrag. Rollen innefattar ansvar för personal, verksamhet och till viss del ekonomi på enheten.
Ditt uppdrag kan komma att utvecklas i linje med att förvaltningen kliver in i en ny organisation.
Din arbetsplats
Förvaltningen som du organisatoriskt tillhör kommer att ha ett helhetsansvar för myndighetsutövning, planering, beställning, utförande och uppföljning inom socialtjänsten. Här samverkar du med förvaltningens övriga chefer gällande ditt ansvar för administrativa processer.
Arbetsplatsen ligger centralt i Linköping, för den här tjänsten tillämpas förtroendearbetstid. Här kan du läsa mer om vad vi erbjuder dig som anställd i Linköpings kommun. https://www.linkoping.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/kommunen-som-arbetsgivare/vart-erbjudande/
Du som söker
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom fastighet eller teknik, alternativt annan utbildning eller yrkeserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant och likvärdig för tjänsten. För uppdraget krävs även att du har erfarenhet av lokalplanering på en strategisk nivå. Du har tidigare erfarenhet av att arbeta med lokal- och avtalsfrågor ur ett helhetsperspektiv där gränsdragningsfrågor aktualiseras och samverkan sker med förvaltare. Erfarenhet av säkerhetsfrågor bedöms som meriterande.
Då du i tjänsten obehindrat behöver kunna ta till dig skriftliga underlag och dagligen kommunicera både muntligt och skriftligt behöver du behärska svenska i såväl tal som skrift.
Förvaltningen står inför en förändringsresa och detta ser du som en spännande utmaning. Du har förmågan att se möjligheter i förändringar och genomför förändringsarbete på ett strukturerat sätt med helhetsperspektivet i åtanke. Då rollen innebär samverkan med andra funktioner internt och externt ser vi att du samarbetar väl med andra och kommunicerar med dem på ett tydligt och lyhört sätt.
För att lyckas i rollen ser vi att du är självgående och tar stort eget ansvar för dina uppgifter och för att driva ditt arbete framåt. Du motiveras av att vara med och utveckla ditt arbetsområde. Du har god analytisk förmåga och har fallenhet för att se frågor ur ett strategiskt helhetsperspektiv samt arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Vidare har du en realistisk tro på din egen förmåga och kan fatta beslut, snabba beslut såväl som beslut med begränsad information.
Dina ledarskapsförmågor är viktiga, där du skapar engagemang och delaktighet hos dina medarbetare samt i de processer som du leder i rollen som ansvarig för lokalsamordning.
I denna rekrytering använder vi tester som en del av vår bedömning, testerna ger oss information om personlighet och problemlösningsförmåga.
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 13640
I denna ansökan bifogar du inget personligt brev
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?