OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker enhetschef till lönerelaterade tjänster i Östersund
Statens servicecenter utformar och erbjuder tjänster inom området administrativt stöd till myndigheter i syfte att uppnå sänkta kostnader med bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Myndigheten, med ca 270 anställda, startade den 1 juni 2012 och finns i Gävle, Stockholm och Östersund. Vi erbjuder ekonomi- och löneadministrativa tjänster samt e-handelstjänster. Statens servicecenter ska verka för att 50 procent av staten mätt i antalet anställda är anslutna till myndighetens tjänster vid utgången av år 2017. Detta ställer krav på ständig tillväxt av nya kunder, ökad effektivitet och utveckling av nya tjänsteområden. Vill du anta utmaningen tillsammans med oss?
Anställningen är placerad inom avdelningen för lönerelaterade tjänster.
Idag hanterar Statens servicecenter lön för 99 myndigheter inom statsförvaltningen. Totalt hanteras 48 000 löner per månad inklusive rese- och utläggshantering. Målsättningen är vid utgången av 2015 hantera 70 000 löner per månad och av den anledningen är vi nu i behov av att rekrytera ytterligare en enhetschef.
Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvar
Medverkar i den förändringsprocess som pågår inom området lön gällande statsförvaltningen. Det innebär att medverka till att standardiserade processer inom lön införs för hela statsförvaltningen där effektivitet, kvalitet och service är ledorden för ett lyckat resultat.
Enhetschefen har personal-, resultat- och budgetansvar inom sitt ansvarsområde och rapporterar till avdelningschefen för lönerelaterade tjänster. En viktig del är att vara ansvarig för en effektiv bemanningsplanering, samt för en effektiv produktionsstyrning som leder till måluppfyllelse. Enhetschefen ansvarar inom sin enhet för att interna riktlinjer och rutiner inom myndigheten följs samt att leveranser utförs enligt beslutade tjänsteleveransavtal mot våra kundmyndigheter.
För att uppnå resultat inom avdelningen krävs medarbetare med rätt kompetens. Enhetschefens uppgift är att säkerställa rätt kompetens och resurser på kort och lång sikt, samt att genom dialog skapa förutsättningar för att medarbetarna ska kunna och vilja ta ansvar för sitt uppdrag, sina mål och sin kompetensutveckling. Genom att skapa motivation och engagemang har Enhetschefen en viktig uppgift i att bidra till att skapa en utvecklande arbetsplats.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Akademisk utbildning inom personal eller ekonomi eller kvalifikationer som bedöms som likvärdiga.
Chefserfarenhet inom löneområdet
Erfarenhet av att leda i förändring
Dessutom är det meriterande om du har:
Erfarenhet från statlig verksamhet och god kunskap om det regelverk som gäller för staten inom det personal- och löneadministrativa området.
Vana av att arbeta med tjänsteleveranser mot många kunder samtidigt
Arbetat med målstyrning via styrkort på individ och enhetsnivå
Vidare ska du ha förmåga:
Mål- och resultatinriktad
Serviceinriktad
God samarbetsförmåga
Kommunikativ
God ledarskapsförmåga
Övrigt
Anställningen innebär en del resande.
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Anställningen är placerad i Östersund.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Hans Tynelius, avdelningschef, tel. 010-456 01 23.
Ansökan med personligt brev och meritförteckning skickas senast den 8 mars till registrator@statenssc.se eller till postadress nedan märkt med ansökan och anställningens namn samt Dnr 10092-2015/2511.
Artiklar i detta ämnet
- Bra ledare som chef