OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I vänliga och vackra Arjeplogs kommun ligger Sveriges största och fjällnära skärgård. Här har vi kortast restid till arbetet och samtidigt en storslagen natur runt hörnet. Här möts tiotusen år gammal kultur med innovativt näringsliv och forskning i världsklass. Vår fordonstestindustri och vår besöksnäring ger kommunen en internationell prägel.
Med invånarna i fokus ser vi till att det där självklara fungerar: en skola med god kvalitet, en omsorgsfull vård och en trygg livsmiljö.
Som arbetsgivare erbjuder vi dig ett utvecklande och meningsfullt arbete i en god gemenskap. Arjeplog, Àrjepluovve, är en samisk förvaltningskommun. Vi välkomnar därför särskilt sökanden med kunskaper i samiska språken och kulturen.
Beskrivning och arbetsuppgifter
Som enhetschef för kommunens LSS verksamhet ingår du, tillsammans med övriga enhetschefer, i
kommunens äldre- och funktionshinderverksamhet.
Du är direkt underställd Socialchefen och ingår
också i vård- och omsorgsverksamhetens ledningsgrupp. Som enhetschef inom LSS är du ansvarig för
verkställighet och insatser inom LSS såsom personlig assistans, ledsagarservice, kontaktperson,
avlösarservice i hemmet, korttidsvistelse för barn utanför hemmet, korttidstillsyn för skolungdom över
12 år, familjehem, bostad med särskild service för vuxna, daglig verksamhet för personer i yrkesverksam
ålder som saknar förvärvsarbete.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:
- Leda och fördela arbetet inom samtliga ingående verksamheter mot uppställda mål och under dygnets
alla timmar.
- Verkställa beslut från Försäkringskassan och kommunens biståndshandläggare (LSS).
- Arbeta med utvecklings- och framtidsfrågor inom ansvarsområdet.
- Ingå i avdelningens ledningsgrupp.
- Handleda medarbetare i det dagliga arbetet.
- Bedriva arbetsmiljöarbete enligt arbetsgivarens arbetsmiljöpolicy.
- Följa arbetsgivarens personalpolitiska program och övriga styrande dokument/policys.
- Tillse att samtliga omsorgstagare har genomförandeplaner som också följs upp.
- Rapportera enligt fastställda metoder till Försäkringskassan.
- Ansvara och genomföra budgetarbete enligt arbetsgivarens budgetprocess.
- Utföra personalplanering (rekrytering, vikarieanskaffning, schemaläggning, mm).
- Genomföra verksamhets-, personal- och ekonomiadministration enligt fastställda rutiner.
- Föreståndare för aktuella verksamheter.
- Ansvarig för formell anhörigkontakt.
- Andra av chef tilldelade arbetsuppgifter.
Kvalifikationer
- Högskoleutbildning, exempelvis till socionom eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren
bedömer likvärdig och/eller relevant för området.
- Kunskap och lagstiftningen (LSS) och erfarenhet inom ansvarsområdet.
- Goda IT-kunskaper och förmåga att snabbt sätta sig in i stödsystem.
- Stor vikt läggs på goda ledaregenskaper, samarbetsförmåga och personlig lämplighet.
Erfarenhet från tidigare chef- och ledarbefattningar är meriterande.
Tillträde snarast enligt överenskommelse
Varaktighet tillsvidare
Sysselsättningsgrad heltid
Provanställning kan komma att tillämpas
Vi undanbeder oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt
försäljare av ytterligare jobbannonser